A Nitro (N2O)
 A nitrogn-oxidot elszr a II. vilghbor sorn hasznltk, a vadszreplk motorjt prgettk fel vele. Mivel a hadiiparban fejlesztettk ki, fltve rztt titok volt, nem sok ember tudott a ltezsrl. A nitro a 70-es vek vgn kerlt a nyilvnossgra amikor nhny autkkal foglalkoz szakember s autversenyz felfedezte, hogy milyen fantasztikus lehetsg rejlik a nitrban. A 90-es vekre a nitro rendszerek az Egyeslt llamokban az utcai gyorsulsi versenyek nlklzhetetlen kellkei lettek.
Teljestmny
A motorok mkdsk sorn zemanyagot getnek el, amelynek trfogata megnvekszik, ez lenyomja a dugattyt. Tbb lert akarsz? gess el tbb zemanyagot, hogy nagyobb ervel nyomdjon le a dugatty. Ehhez tbb oxignt kell az gstrbe juttatni. A nitro-oxid rendszer a leghatkonyabb abban, hogy megnveljk az oxign s az zemanyag ramlst. A nitro ahhoz hasonlthat, mintha kompresszort vagy turbfeltltt hasznlnl.
Ez nem jelenti azt, hogy nem szrmazik elny tovbbi tuning termkek beszerelsbl. Ha egyszer mr beszerelted a nitro-rendszert, az sszes tbbi kiegszt csak nvelni fogja a nitro erejt. Egyedl a nitro olyan, amit csak akkor mkdtetsz, amikor akarsz. Az sszes tbbi alap tuning termk lland tbbletterhelst jelent a motor szmra, ami folyamatos fogyasztsnvekedsel jr.
Biztonsg
A dinitrogn-oxid nem gylkony, ezrt rendeltetsszer hasznlat esetn a NITROSYSTEM rendszerek biztonsgosak. Folyamatos fejlesztseinkkel az egyszerbb hasznlhatsgra s a mg nagyobb biztonsgra treksznk. A computeres NITROSYSTEM rendszer llandan ellenrzi a motort s az oxign szenzorokat, gy tkletes vdelmet biztost a motornak.
Hatkonysg
A jelenleg ltez teljestmny-nvel termkek kztt kevs olyan hatkony van , amely egyltaln sszevethet a nitro-rendszereink ltal nyjtott drmai ernvekedssel. A Nitrosystem rendszereinek hasznlata ahhoz hasonlthat mintha megktszereznd a motor mrett.
Biztosan tallkoztl mr a gyorsulsi versenyeken a piros vagy a zld C5-s Corvette-el. Ezek az autk is nitrt hasznlnak. A zld Corvettet eddig mg senki sem gyzte le. Emlkszel a Hyundai coupe-ra? A nla magasabb kategrij autk kztt is nyer volt csupn a nitrnak ksznheten. Sokan azt mondjk a "nitro csals". Azrt, mert kevesebb pnzrt nagyobb teljestmnyt varzsolunk el az autkbl ? Szinte az sszes nagy tuning ugyanazt a mdszert hasznlja: Tbb zemanyag-leveg keverket a hengerbe! A nitr is pontosan gy mkdik. A klnbsget csak akkor veszed szre amikor megnyomod a "kis piros gombot" s a kerekekre szabadulnak a rejtett lerk.
Krdsek s vlaszok:
KRDS :Hogyan mkdik a Nitro? VLASZ: Hrom fontos dolog van.
Elszr is a nitro-oxid 2 rsz nitrognbl s egy rsz oxignbl (36%-os slyarny) ll. Amikor a nitro-oxidot kb. 572 Farenheitre (300 Celsius) hevtik (srt lkettel), akkor lebomlik s extra oxign szabadul fel. Azonban, nem csak ez az oxign hozza ltre a plusz ert, hanem az oxignnek az a kpessge is, hogy tbb zemanyagot tud elgetni. Azltal, hogy tbb zemanyagot getnk el, nagyobb hengernyoms jn ltre, innen szrmazik a tbblet er nagy rsze.
Msodszor, amikor a nyoms alatt tartott nitro-oxidot befecskendezzk a motorba, folyadkbl gzz alakul (felforr). Ez a forrsi hats lecskkenti a nitro hmrsklett mnusz 0,127 F-re (17,91 Celsius). Ennek a "ht hatsnak" az eredmnyeknt jelentsen lecskken a beml zemanyag hmrsklete, kb. 60-75F-el (15,5-23,8 Celsius). Ez szintn segt a plusz er ltrehozsban.
Harmadszor: a nitrogn, amely szintn felszabadult a srt lket hatsra, fontos szerepet jtszik. A nitrogn tomptja vagy gyengti a megnvekedett hengernyomst, amellyel elsegti az gsi folyamat kontrolllst. KRDS: Mirt Nitro-t? VLASZ: A Nitro-oxid befecskendezs sok szempont miatt nagyon npszerv vlt a mai vilgban azok szmra, akik teljestmnynvekedssel foglalkoznak
1. |
A nitro elklttt forintonknt nagyobb teljestmnyhez juttat, mint brmely ms teljestmny-talakts. |
2. |
A nitro beszerelst viszonylag knny vgrehajtani. |
3. |
Mivel a nitrot csak akkor hasznljuk, ha szksg van r, megvan az az elnye, hogy az aut mindig vezethet, s norml benzint fogyaszt, amikor nincs "bekapcsolva". |
4. |
Gyakorlatilag brmilyen erignyhez beszerezhetk rendszerek a 25 lertl az 500 fltti extra lerig. |
5. |
Az egyike annak a nhny teljestmnynvel lehetsgnek, amelyeket be lehet szerezni a mai szmtgp-vezrls, zemanyag-befecskendezs gpekhez.v |
6. |
A rendszereket knnyen el lehet tvoltani vagy t lehet helyezni msik jrmbe. |
KRDS: Befolysolni fogja a Nitro a motor megbzhatsgt? VLASZ: Erre vlasz a megfelel ler megvlasztsa az adott alkalmazs szmra. Az a kszlet, amelyik a megfelel gyri kalibrlst hasznlja ltalban nem nveli az elhasznldst. Ahogy a hengerben kiengedett energia nvekszik, gy nvekszik azoknak a klnbz tartozkoknak a leterhelse is, amelyek ezeket kezelik. Ha a terhels-nvekeds tlhaladja annak az alkatrsznek a kapacitst, amelyik kezeli azt, akkor bekvetkezik a fokozottabb elhasznlds. A Nitro-system rendszereket nagyfok ignybevtelre terveztk, hasznlatuk csakis teljesen nyitott fojtszeleppel trtnik. A Nitro borzasztan elnys, mert nem hasznlod mindig, csak akkor, amikor akarod.
Minden NITRO-SYSTEM kszletet maximlis teherbrsra terveztek gy, hogy ugyanakkor megbzhatak is az adott alkalmazsoknl.
KRDS: Hozz lehet egyszeren csak szerelni a nitrosystem kszletet egy gyri motorhoz? VLASZ: Igen, mert a NITRO-SYSTEM rendszer gyakorlatilag minden gyri motorhoz gyrt rendszereket. A lnyeg, hogy a megfelel kszletet vlasszuk ki az adott alkalmazshoz, pldul: a 4 hengeres motorokhoz ltalban hozzadhat tovbbi 40-60 ler, a 6 hengeresek ltalban nagyszeren mkdnek 75-100 plusz lervel, a kis hengerblokkos V8-asok (302/350/400) ltalban elbrnak plusz 140 lert, a nagy hengerblokkos V8-asok (427/454) elbrhatnak plusz 125-200 lert is. Ezek az r-kek maximlisan megbzhatk a legtbb nttt dugattys s nttt ftengely gyri motor esetben, ahol minimlis vagy semennyi motortalakts nem trtnt.
KRDS: Meddig tart ki egy palack? VLASZ:Ez nagyban fgg a felhasznlt nitro-kszlettl s a befecskendezstl. Pldul: a 125 lers kszlet a norml 10 font (4,53 kg) kapacits palackkal ltalban 7-10 teljes negyed-mrfldnyi menetet tesz lehetv.
A 250 lers szinteken 3-5 teljes negyedmrfldnyi menet vrhat. Ha a nitrot csak 2. s 3. sebessgben hasznljuk, a menetek szma tbb lesz. A 2000 ccm hengerrtartalm motorokra szerelt nitrrendszer ltalban 20-30 gyorstsi menetet enged.
KRDS: Mennyi ideig tarthatom lenyomva a nitro-gombot? VLASZ: Lenyomva lehet tartani a gombot addig, amg a palack ki nem rl. Azonban egyszerre a 15 vagy kevesebb msodpercnyi folyamatos nyomva tarts ajnlott.
KRDS: Mikor a legmegfelelbb a nitrot hasznlni? VLASZ: Csakis akkor, amikor a fojtszelep teljesen nyitott (hacsak nem hasznlunk progresszv kapcsolt vagy Nitro-computert). A borzasztan megnvekedett forgat-nyomatk miatt a legjobb eredmny - a hajt tapadstl fggen - ltalban korai aktivlskor lesz. A nitro 2500 fordulatszm felett is biztonsgosan hasznlhat teljes gz alkalmazsakor.
KRDS: Gylkony a nitro? VLASZ: Nem.
Maga a nitro nem gylkony.
Azonban a nitroban jelen lv oxign miatt az zemanyag elgse gyorsabban megy vgbe.
KRDS: Okoz robbanst a nitro? VLASZ: Kzvetlenl nem.
A robbans annak a kvetkezmnye, hogy tl kevs zemanyag van jelen az gskor (hg), vagy an-nak, hogy az oktnszm tl alacsony. A tl korai gyjts is okoz robbanst. Mindent sszevve, a gyri motorokhoz gyrtott kszleteink megfelelen fognak mkdni prmium zemanyaggal (szuper benzin). A versenyalkalmazsoknl, ahol nagyobb nyomsarnyok hasznlatosak, melyek nagyobb hengernyomshoz vezetnek, nagyobb oktnszm zemanyagot kell hasznlni, valamint nagyobb gyjtsksleltetst. Ezrt nagyon fontos, hogy szakembereink belltsk a nitrosystem rendszeredet autdhoz. KRDS: Nveli a nitro a hengernyomst s a hmrskletet? VLASZ: Igen. ppen annak a kpessgnek ksznheten kpes annyi energit ltrehozni, hogy tbb zemanyagot kpes elgetni.
KRDS: Van elnye annak, ha a nitrot turb vagy supercharger alkalmazssal hasznljuk? VLASZ: Hogyne! A turb alkalmazsnl a turbkss teljesen kiiktathat a nitrosystem-rendszer hozzadsval. Tovbb a turb s a supercharger is srti a bejv levegt, ami ltal az felmelegedik. A nitro befecskendezsvel ltrejv nagyfok kzbens hthats 75 Farenheittel (23,88 Celsius) vagy tbbel cskkenti a beml zemanyag hmrsklett.
KRDS: Milyen hatssal lesz a nitro az olyan motorra, amelyben mr sok kilomter van? VLASZ: Ez nagymrtkben fgg a motoralkatrszek llapottl. Ha olyan motoron hajtunk vgre teljestmnynvel talaktsokat, amely lehasznlt vagy rosszul tuningolt, annak kros kvetkezmnyei lesznek. Azonban egy j llapot motor, amelyiknl megfelel a gyr s a hengerfejtmts, mindenfajta abnormlis elhasznlds nlkl fogja tudni hasznlni a nitrot.
KRDS: Befolyssal lesz a nitro-system hasznlata a kataliztoros talaktra? VLASZ: Nem.
A kipufogban jelenlv oxign nvekedse valjban nvelheti az talakt hatkonysgt. Mivel a nitro hasznlata ltalban 10-20 msodperces folyamatos hasznltra van lekorltozva, ltalban nincsenek szlelhet hatsok. A hfokok ltalban jval az elfogadhat normkon bell vannak.
KRDS: Ugyanakkora lesz a teljestmny-nvekeds szzalka egy nagymrtkben talaktott motor esetben, mint egy gyri motor esetben, amikor ugyanazt a NITRO-SYSTEM kszletet s befecskendezst hasznljk? VLASZ: Nem igazn. A legtbb esetben a nvekeds szzalka nagyobb a gyri motor esetben, mivel az nem annyira hatkony a norml (nem nitrs) zemmdban, mint az talaktott motor. Azonban mivel a nitro-system megnveli brmely motor teljestmnyt, az sszteljestmny sokkal nagyobb lesz az talaktott motor esetben.
KRDS: A nagynyoms motorok is tudjk hasznlni a nitrot? VLASZ: Hogyne. A nagy vagy alacsony nyomsarnyok is megfelelen mkdnek a nitro-oxiddal, feltve, hogy fenntartjuk a nitro s az zemanyag srsgnek megfelel arnyt. A NOS-kszleteket a viszonylag alacsony nyoms gyri motoroktl egszen a professzionlisan talaktott motorokig hasznlni lehet, melyek gyakran meghaladjk a 15:1 arnyt. ltalban minl magasabb a nyomsarny, annl nagyobb gyjtsksleltets, s annl magasabb oktnszm zemanyag szksges. Rszletesebb informcirt hvd valamelyik szakembernket.
KRDS: A kzti nitro alkalmazsokhoz lehet hasznlni benzinktnl vsrolhat zemanyagot? VLASZ: Igen. A legtbb alkalmazs szmra a 92-es lmos vagy lommentes prmium zemanyag (szuper benzin) ajnlott. Sok olyan NOS-kszlet van, amelyet benzinktnl vsrolhat zemanyaghoz terveztek. Azonban amikor nagyobb nyomst, vagy nagyobb lert hasznlunk, 100-as vagy magasabb oktnszm versenyzemanyagot kell hasznlni. KRDS: Melyik tpus nitro-rendszer jobb: a trcss (plate) befecskendezs rendszer vagy a kzvetlen nyls (direct port) befecskendez rendszer? VLASZ: A trcss rendszer elnye a knny bepts s eltvolts, a knny tszerelhetsg ms jrmbe, a befecskendezsi kombincik vltsnak gyors lehetsge, s legtbb esetben nyjtja azt az sszes extra lert, amire valaha is szksged lehet (75-350-nel tbb LE). Bizonyos esetekben, mint a soros (in-line) tpus motoroknl, amelynek hossz forgattysrsze van, a kzvetlen nyls rendszer tancsolhat a maximlis elosztshoz. Ahol pedig tbb mint 350 Le-re van szksg, a kzvetlen nylsos Fogger rendszernk nyjtani fogja a cscsot elosztsban s energiban is (egszen 500+ LE-ig). A kzvetlen nylsos befecskendezs szintn kvnatos, amikor a rendszer az elosztcs (manifold) mgtt van elrejtve.
KRDS: Meg kell vltoztatnom az zemanyagrendszeremet a nitro-system hasznlata esetn? VLASZ: A legtbb gyri benzinpumpa megfelelen fog mkdni a kisebb nitros alkalmazsoknl. Fontos ellenrizni, hogy vajon a pumpd kpes-e megfelel mennyisg zemanyagot folyatni a meglev zemanyagrendszernkbe (akr karburtoros, akr zemanyag-befecskendezs), valamint hogy kpes-e a nitro-kszlet ltal megkvetelt tbblet-zemanyagot is szolgltatni teljes gz mellett. Nem rossz tlet, ha kln zemanyagpumpt szentelnk a nitro-kszletnek.
KRDS: Melyek a nitro-hasznlat elnyei ms teljestmnynvel lehetsgekkel sszevetve? VLASZ: Sok olyan teljestmnynvel lehetsg van, amelyek kltsgei miatt a hd al kltzhetsz. Forintrl ,forintra szmolva nem tudsz nagyobb teljestmnyt vsrolni kevesebb pnzbl, mint a nitro esetben. A nitro rendszerrel a teljestmnyt s a megbzhatsgot sokkal elfogadhatbb ron lehet megszerezni, mikzben megtartjuk a gyri motor elnyeit is a normlhasznlat folyamn. Radsul a nitro rengeteg elnyt knl a forgatnyomatk kapcsn is anlkl, hogy a motort tlzott fordulatszmmal terhelnnk. Ezek a tnyezk elsegtik, hogy a motorod tovbb tartson, mint ms tuningolsok esetn. KRDS: Milyen nyomsnak vannak kitve az alkatrszek egy tlagos nitro-kszletben? VLASZ: A nyoms gyakran meghaladja a 70 kg/cm2 . Ezrt hasznl a NITROSYSTEM csakis magas nyomson tesztelt, replgp-minsg alkatrszeket az egsz rendszerben, mint pldul a Teflonnal bevont rozsdamentes aclhuzalok.
KRDS: Honnan tudom meg, hogy mennyi nitro maradt a palackban? VLASZ: A legmegbzhatbb md az, ha megmrjk a palackot ahhoz, hogy meghatrozzuk, hny kg maradt benne. Amikor a palack mr nagyjbl res (kb. 20% vagy kevesebb nitro maradt benne) ltalban ingadozs rezhet.
KRDS: Mi a funkcija a palackon lv levl biztonsgi szelepnek? VLASZ: Nagyon fontos, hogy ne tltsk tl a palackot; azaz egy 4,5 kg kapacits palackba nem szabad 4,5 kg-nl nagyobb sly nitro-oxidot tlteni. A tltlts s/vagy tl sok h megnvekedett palacknyomst okozhat, amely kilki a biztonsgi szelepet, s kiengedi a palack teljes tartalmt.
KRDS: Meg kell vltoztatnom a gyjts-rendszeremet? VLASZ: A legtbb mai gyjtsrendszer jl megfelel a nitro-alkalmazsokhoz. Bizonyos magas LE esetekben tancsolhat, hogy belenzznk a kivl minsg, nagyteljestmny gyjtsi rendszerbe.
Mit knl a NITROSYSTEM ? - Ebben nem fogsz csaldni!
Extrm lernvekeds a motor megbontsa nlkl: a megolds Nitro. Drasztikusan megnveli a teljestmnyt s gyorsulst! Ajnlatunk ktfajta Nitrosystem rendszer, s kt amerikai nitro rendszer, lerst s rait itt megtallod.
Ktfajta nitro-system rendszert ajnlunk:
Hagyomnyos Nitro-rendszer:
Ez a kvetkez kpen mkdik:
Az autban valahol el van helyezve egy kapcsol, amely bekapcsolsval a Nitr-rendszer mkdsre ksz, azonban mg nincs nitrzs. A fojtszelepnl van egy az annak teljes nyitst rzkel mikrokapcsol. Amint ez a kapcsol jelet ad ( padlgznl ) aktivldik a rendszer s megindul a nitrzs. Ez igen kellemes rzs a bent lknek. ELLENBEN elg kellemetlen ltvny a melletted lemarad "ellenflnek".
A nitrval elrhet maximlis lert minden esetben az autd motorjhoz igaztjuk. gy lehet 35 LE, 50 LE ,75 LE,100 LE ,150 LE .
Amire vigyzni kell, hogy 2500 fordulatszm/perc motorfordulatszm alatt soha ne aktivld a nitr-rendszert s Ne engedd bele tiltsba. Vagyis korbban vedd vissza a lbad a gzrl mint az aut leszeblyozna.
Computer vezrls nitr-rendszer:
Ez a kvetkezkppen mkdik:
A nitrzst egy vezrl computer ellenrzi s szablyozza. Progambl bellthat az aktivls kezdeti s a leszablyozsi fordulatszm. Ez azrt fontos mert miutn bekapcsoltad a fkapcsolt nem tudod tl korn elkezdeni a nitrzst s nem fog beleforogni a piros mezbe a fordulatszm mr. Mialatt tart a nitrzs a computer folyamatosan figyeli az oxign szenzor jeleit s ha a hengerben nem tkletes az gs azonnal szablyozza a nitr mennyisgt. Ez meg azrt fontos mert nitrtl kt mdon mehet tnkre egy motor: 1. Tl korn kezdtk a nitr befecskendezst 2. A dinitrogn-oxid s benzin arnya eltoldott a nitr javra. Vagyis valami miatt kevesebb benzin rkezik mint amennyi szksges volna. ( gyenglked benzin pumpa, szr...)
Bellthat a nitrzs idtartama ( nem muszly Debrecenbe lemenni Gyrbl nitrval )
Lehetsg van arra, hogy a nitrval elrt teljestmny-nvekeds ne egyszerre szabaduljon r a motorra, hanem folyamatosan nvekedjen ( milisecundumban mrve). s vgl van egy kapcsol a DRAG kapcsol amit ha bekapcsolsz akkor kiiktatja az utbbi funkcit s egyszerre jelenik meg az 50-75-100-150 Le.
Azrt csinltunk folyamatos teljestmny adagolst, mert az Integra pldul kettesben ha megkapja a nitrt azonnal elkapar. Lsd a diagrammot.
Ennl a rendszernl is a nitrval elrhet maximlis lert minden esetben az autd motorjhoz igaztjuk. Igy lehet 35LE, 50LE, 75LE, 100LE, 150LE.
Beszerels:
A szettek beszerelse 1- 3 napot vesz ignybe. Rendelni nem kell , minden van raktron.
AZ AUTKAT BEJELENTKEZS ALAPJN TUDJUK FOGADNI !
Bejelentkezs: 06/20 9257-207,
NYRI AKCI !!!!! lj a lehetsggel! Nitrosystem nitro szettek autkhoz s motorokhoz:
Hagyomnyos szett: 250.000 helyett 199.999.- A szett tartalmazza: palack, csrendszer, vezetkek, szablyoz relk, injektor fej, kapcsolk, fvkk. Computeres szett: 350.000 helyett 299.999.- A szett tartalmazza: palack, csrendszer, vezetkek, szablyoz relk, injektor fej, kapcsolk, fvkk, nitr vezrl computer
Egy palack kb.: 30-40 db. tz msodperces gyorsulsra elg (aut tpustl fgg) A palack jra tltse: 10.000.-
FORGALMAZOI VAGYUNK A NOS s NX MRKKNAK . Ezeket, az amerikai nitro rendszereket is, megvsrolhatod nlunk:
raik:
NOS: 200.000.- NX: 250.000.- (ezek computer nlkli szettek )
(Ksznm az egytmkdst a NITROSYSTEM.HU-val) |