Ennyire j klsej autt rg nem lttam. Rgi perverzim a clszertlen formk irnti sztns lelkeseds, gy a kupk nlam eleve elnnyel indulnak. Ha valaki megcsinln az ajt s motortr nlkli autt, aminek mind a ngy kereke egy oldalon van, szmthatna a tmogatsomra. Mustangbl ltem-haltam az els genercirt, aztn egyre rosszabbra fordult a helyzet. A kora-kilencvenes borzalmat legszvesebben a tervezje homlokra tetovltatnm, hogy mindenki eltt magyarzkodnia kelljen miatta. De ez, ez pazar.
s szinte minden gynyrsgt a clszertlensgnek ksznheti. Mi haszna egy htmrfldes motorhznak? Minek hts ls, ha nincs fltte tet? s fleg: ki hallott mr olyat 2005-ben, hogy
egy autnak darabos, szgletes, cps orra legyen? Senki se. Mirt? Mert az ilyen orr rettenetesen rt a lgellenllsnak, litereket ront az autplys fogyasztson, s a nmet vevk hitetlen-rtetlen pislogs utn visszaadjk a brossurt az eladnak. Ezrt nincs mr sajt cpjuk.Eurpban mr senki sem meri kinevetni ezeket a szempontokat, ezrt nem fogja mr itt egy kisklk se az autkat elbb felismerni, mint a betket.
- De szp kk aut, papa, mi az?
- Nem tudom, kisfiam, menj, olvasd el, mi van rrva. Valami japn. Vagy nmet. Tudja fene.
Bezzeg a Mustangbl st a tah agresszivits, a mosdatlan karakter, a szemlyisgnek olyan ereje van, amilyennel mostanban csak a BMW mer ksrletezni mifelnk, csak ez nem csnya hozz. Ha a fenekt nem rontjk el, ritka mesterm volna, de gy sem sikerlt ennyire a kultuszhoz passzol klst tervezni semminek se mostanban. (Hacsak nem a szintn Ford GT-nek)
A belseje meg, istenkm, az iszony eldje ismeretben az is csoda, hogy nem egy bzl dgkutat terveztek bellre, erre mg radsul kifejezetten kellemes is. Minden kemnyebb, mint amilyen n brmikor is lenni tudnk, de a formk jk, az anyagok borzalmasabbjt pedig feledteti pr jpofa extra. A Mustang a vilg egyetlen autja pldul, amiben (felrrt)
a bels vilgts sznt kedvnkre lltgathatjuk a papagj minden sznben.
Nagyon szpek az divat mszerek, imponlan primitv a vltkar, klassz a br. s br az els ls nem jegyzi meg a pozcijt elrehajts utn, de legalbb van mgtte hely. A
6-os BMW ehhez kpest exkluzv hvelykszort htul, itt lehet lni gy, hogy a vgtagok nagyjbl a megszokott szget zrjk be egymssal. Nagyjbl. Ell viszont egyenesen akkora a hely, amekkort egy ktharmados tbbsgben egszsggyileg tlslyosnak szmt
- kvr - llampolgrok ltal lakott orszg termktl elvrhatunk.
sszessgben j hely a Mustang belseje, s hogy a hangszr kkemny pereme lenyzta a trdem, az nem tok, hanem lds, azt jelzi, hogy
kanyarkpes aut szletett a szabadok, btrak s egyenesek hazjban. A futmben ell sima glyalbak, htul pleisztocn merev tengely, mintha egy megsrgult, 70-es vekbeli Liener Gyrgy
Auttpusokat lapozgatna az ember. Szerencse, hogy vezettem, nem csak olvastam rla, klnben lenne most nemulass. A merev tengely egyetlen igazi elnye, hogy az v eddigi legszebb autipari hazugsga kapcsoldik hozz: ahogy az esszencilisan amerikai Mustang fejlesztsnek kulcsembere,
Hau Thai-Tang mondta, tervezhettek volna brmilyen felfggesztst htra, de a Mustang-fanok ragaszkodtak az emberisg ltal ismert legsibb s legolcsbb vltozathoz.
Mirt rossz a merev tengely, s mit tettek ellene
A merev tengely a kerekek kzti hatalmas vascs, a kzepn a differencilmvet tartalmaz gmbbel. Ers, masszv, s a kerekek dlst, sszetartst, egyltaln, az ttal s egymssal bezrt pozcijt nem engedi megvltozni ki- s berugzs kzben. Ez mind j. Viszont nehz, mint a sr, ezrt ahogy az thibkon futnak a mereven sszekttt kerekek, az aut rz, mint a fene. A hatalmas pattog tmeget radsul a lengscsillaptk is sokkal nehezebben tartjk veszteg, ezrt ha kanyarods kzben futunk huplira, az egsz aut hajlamos elugrani egy pillanatra. Mgtovbb ha az egyik kerkkel tmegynk valamin, az hatatlanul elmozdtja a msikat is, ez a knyelemnek s az ttartsnak is rt.
Mustang
A tengelyt az j Mustangban ngy dolog tartja a helyn: kt hosszlengkar nem engedi elre-htra elmozdulni, egy kzps tmasztkar (nyomatkrd) vja meg az elfordulstl, s egy Panhard-rd gtolja az oldalra mozgsban. A Panhard rd egy hossz, merev rd, aminek az egyik vge a tengelyhez, a msik az aut aljhoz csatlakozik. Ha az aut feneke egy kpzeletbeli Z-bet teteje, a merev tengely pedig az alja, akkor a Panhard-rd az tl a kett kzt. Mivel a rd hossza fix, a ki-be rugz aut alatt jobbra-balra izeg-mozog a hts tengely.
Zsiga
Ezeken kvl van mg htul kt tekercsrug s kt lengscsillapt. Ismersen hangzik? Nos igen, a Ford mrnkei 2005-re nagy csinnadrattval feltalltk a Zsiguli hts futmvt. Muhaha! J, hozzcsaptak mg egy stabiliztorrudat, kompenzland, hogy ell a Lada ketts keresztlengkarjainl egyszerbb s olcsbb MacPhersont hasznltak. Muhaha!
Egyszer vagy sem, a Mustang felfggesztse remekl hangolt s pompsan eltallt,
ilyen alapokbl ennyire j autt csinlni elmletileg lehetetlen. Nem kvlyog, nem pattog, nem imbolyog, nem rz. J, htul kicsit rz, de csak kicsit. Szpen hasal az ton, nem knnyl el, nem nyomdik ssze a slya alatt, makacsul, nagy dls nlkl fordul, tapad, kzben gyorst s lasst, ahogy kell. Knnyebbnek, kzvetlenebbnek, preczebbnek, pontosabbnak, kezesebbnek, hsgesebbnek rzdik - igen, sportosabbnak is - minden elzetes elkpzelsemnl. Megvannak a maga hatrai, de messze sokkal jobban s vidmabban kihasznlhat, kiautzhat aut az tlagnl. Utlag se nagyon hiszem el, mennyire lveztem.
Ilyen motor mellett persze a kocsonyba gyazott balsafa felfggesztst is lvezn az ember. Az j, hengerenknt hromszelepes, vltoz vezrlses, 4,6-os V8-as a flet megkerlve egyenesen a szvnek szl, gy, ahogy azt egy amcsi vasnak kell. Ellenttben az eldmodell vonakod, lusta motorjval, ez nem csak nekel, hanem megy is, mint a veszedelem. Mindenhol hajt, jl tol alul, de mg jobban szeret prgni, lelke van, tzes, kivl. 300 ler 5750-es, s 434 Nm 4500-as fordulaton. A 60 mrfld (96 km/h) 5,2 msodperc kzi vltval, s automatn se rzdik h-de-sokkal lassabbnak. Az tsebessges automata minden ms szempontbl is megfelel, finoman s normlis tempban vlt, s
amennyit ront a muscle-, annyit javt a cruiser-feelingen. Semmi tiptronicos, kzzel kapcsolgats titokzatoskods, rendes automata s ksz. Nekem a vilgrt se kne a j kis kzi helyett, de ha mr ezzel kaptuk, ezzel szerettem.
Padlgzra leguggol, megfeszl, hrg, s kt fekete csk vgn, vidm gumifstpamacsokat pffentve, ordtva elrohan. s mikzben rendes utazautnak is hibtlan, kzben lvezi s provoklja az ellenszenves, agresszv, felszabadultan tah vezetst. Autban mg sosem lveztem ennyire, hogy gyllnek.
Tisztn, szpen, gyorsan kanyarodni is jl tud, de ha nagyon szemt az ember, csak kijn a futm hibja: a kpeken is ltszik, hogy
az egsz elmozdul, szablyosan kitremkedik az aut all.
Ehhez viszont igazi reptri szadizmus kell, orszgton annyira pomps jtsztrsam volt, hogy azta is szgyenlsen lestm a tekintetem, ha eszembe jut.
Fstlve farolni sima gzadsra kevsb szeret, inkbb zrgve-radrozva kitolja az orrt, de van megolds: ha a motorfk megfogja a kanyar elejn, utna
gzra csak elforgatja a kvr Pirelliket, s megindul keresztbe. Igazi istenkomplexus egy mar kdt fejleszt, svltve sodrd, fortyog dgt clra tartani az oldalablakon t kinzve, mindenkinek ajnlom. Reptren!
Ez az ersebbik motor (van 210 lovas V6-os is) s a Premium felszereltsgi szint pont elg: mr kapunk ABS-t, kiprgsgtlt, kt(!) lgzskot, kzi klmt s lsbrt. Ms ide nem kell, ilyen forma mellett akkor is mohn akarnm, ha felsrfolt gumiszalag hajtan, nemhogy ez a remek V8-as.
Perverzek kedvrt az 500 Le s 610 Nm kzelbe vrt Shelby vltozat is a
nyakunkon van, remlem, azt is knytelen leszek kiprblni a kzvlemny hiteles tjkoztatsa kedvrt. Tudom, mit kvn a hivatssal szembeni alzat.
A Mustang legszebb tulajdonsga, hogy megmaradt olcsnak. Ezrt tilos csodlkozni a felszereltsgen s a manyagokon - aki 300 lert ad 5,5 milli forintrt, attl ne krjnk mrvnylpcst s rzsafa szivardobozt mell. Ennyi a GT odakint, ahol kolbszbl van a kerts. Igaz, hogy el kell nzni, hogy a np vlasztott vezeti alkalmasint pornsztrok, sznszek, robotemberek, femlsk, de a mieink se szksgkppen klnbek, s nlunk als hangon 11 milli ugyanez. 5,5 milli Ft vtelr, 10% vm, 1,8 milli Ft regad, s az egszre 25% fa. Ha a PM hivatalnokai lettek volna az inkviztorok, a vasszzre is spanyolcsizmt hzattak volna. Ennyirt meg mr szorongatja idehaza a
Nissan 350Z, ami
objektve sokkal jobb s megbzhatbb, szubjektve kevsb vgykelt. Sokkal. A Mustang annyira kaps, hogy
nem tudnak eleget gyrtani belle, se kupbl, se
kabribl. Nem is csodlom, egyetlen kzs napunk alatt n is annyira megkvntam, hogy azta Viagrt izzadok, ha eszembe jut. A kzlekedsi morlon gy is szntelen sopnkodunk, pokolba a nyafogssal, vegyen mindenki Mustangot, s jjjn a boldog anarchia.