Egy htig jrtam egy Lexus GS430-cal, egy olyan autval, amirl a Winkler mr hnapokkal ezeltt megrta, hogy tkletes. Azaz a kisebbik motor, gyengbbikrl rta ezt, n meg a 280 lers V8-ast nem rtettem pp. A Toyotnl munkakri ktelessg a perfekcionizmus, a Lexusnl mr csak az autizmust srl tklymnisokat hvja be msodik interjra a HR-es. Ha teht fanyalgok, akkor vagy n vagyok elmebeteg, vagy valami rettenetes flrerts trtnt.
Szguldjunk vgig a dolgokon. A Lexust eredetileg arra csinlta a Toyota, hogy lnven agyonverje az amerikai luxusautkat Amerikban, s kereshessen is a dolgon, azaz az j mrkanv alatt lehessen vgre egy kicsit szexisen drga. Mivel mnikusok, titokban persze az eurpai luxusautkat is agyon szerettk volna verni, de errefel rzkenyebbek vagyunk a hirtelen az arisztokrciba felkapaszkodni vgykkal szemben, ezrt kivrtak egy darabig.
De most, hogy Amerika knjban mr a jtkszablyokon is mdost, annyira vge van, most vgre gy reztk, itt az id, lenyomjuk Eurpt is. s kzben Amerika csendesen tpszkodik a sarokban, szmolja a frissen hazudott lerket, s hdfllst pt ugyanitt.
Mostantl hivatalosan is lehet Cadillac-et s Corvette-et venni itthon. rdekes dolog ez, hogy amikor az embernek a sajt kocsmjban beverik az orrt, tmegy a szomszdba lkdsdni, htha ott msmilyenek a rszegek. A Caddy s a Lexus ugyanott tart: mindketten arra gondoltak, hogy eurpaiasabb autkat kne csinlni, mert az Amerikban is jl hangzik - eleve senki nem tudja, hogy mit jelent -, s esetleg itt is el lehet adni. Kzben mgis mindketten Amerikbl lnnek meg elssorban, mert az a nagyobb piac.
Cadillac-kpre kattintva STS, Lexusra kattintva GS430 galriba jut
n meg itt lk ebben a Lexusban, s arrl magyarzok Feny Balzs fotogrfusnak, hogy flrerts az egsz. Iszonyatosan jl megy, de nem bszke r, nincs semmi hangja. Nagyon kiprgetve van valamicske, de azt is
mrnkk csinltk, nem boldog vasakbl jn.
Aztn olyat lassul, hogy nem is rtem, mirt nem kell nagy srga figyelmeztet matrict ragasztani a mszerfalra, hogy "Vigyzat, vszfkezsnl a hajas fejbr a koponyacsontrl levlhat". s a vilg legszebb fknyerge van rajta, stt, fenyeget tmb, amit mostansg mr Porsche s a Ferrari is lefestene ronda srgra, nem csak a corss kisfik.
De mikzben a szmok s a marketingesek szerint sportos szedn, igazbl gazdag emberek klnjait titokban nveszt biotech-vllalat vrterme kerekeken. (Ltta a Szigetet valaki?). Fojtogat csnd, masszv gyorsuls. Viszont knyelmes futm-belltsban gy rezni, mintha a kerekek fltt ttovn szva lebegne az aut, sportosban meg rossz ton rz.
Ezrt normlban hagyja az ember, s szembenz a nyomaszt statisztikval; Lexusbl nincs visszat. Aki egyszer ilyet vett, lltlag sose vesz mst. Tkletes vezetsi lmny vezetni nem szeret embereknek. Minden megyen magtl.
s minden olyan finoman mkdik, hogy meg kell tapasztalni a hihetsghez. Technikailag annyira pazar, hogy nehz elkpzelni, hogy innen mg vezet t valahov. s a vilg egyik legszebb mszerfalt szereltk bele,
szlcsiszolt fmalapon fehren izz szmokkal.
s fti s hti is az lst, ha kell. De kzben rthetetlenl ormtlan itt-ott. A br szp, a fa sajnos ktelez, de vajon honnan sikerlt 1991-es ablakemel s lsllt gombokat szerezni?
Mifle rejtett raktrkszletbl jn az 1987-es zld kvarcra s hmr az rintkpernys szmtgp s a tolatkamera kpernyje fltt? Mirt kellenek idejtmlt dizjnborzalmak egy Lexusba, amikor a harmadba kerl Avensisben ilyesminek nyoma sincs? Amerikt tnyleg az esetlensg hozza lzba? Meg kellett tudnom. Krtnk egy Cadillac STS tesztautt.
Az STS a General Motors legmodernebb fegyvere. Nagyon korszer mszaki alapok, igny szerint hts- vagy sszkerkhajts, friss motor, aktv futm, head-up display. Idei modell, tkletes versenytrsak. Azonos mret, r, clkznsg, piac.
Klsre a Cadillac nyert. A Lexus jl nz ki, s a drgasg is st rla, de inkbb az ltszik, hogy nagyon nem szerettk volna, ha valaki szerint csnya. Defenzv, kevss jellegzetes dizjn, de elegns s harmonikus, leszmtva a furcsa orrt. Az STS bezzeg nem vdekezik. Rideg vonalak, kivagyi LED-es lmpk, dten egyrtelm kockasg. Uj Pter szerint Opel, s rtem is, hogy mire cloz, de ez legalbb egy sztkokszolt, cserzett br, gazdag s kigyrt
Signum. s nagyon jl ll neki a tahsga. Az STS klsejt van mirt szeretni, a GS klsejt nincs mirt utlni, ez a helyzet.
Hanem bell. A Lexus helyenknt ameriks, a Caddynek viszont olyan texasi akcentusa van, hogy rgtn sztcscslt szivarvget keres az ember a hamutartban.
Br s (eukaliptusz)fa ez is, csak kicsit slamposabb. Ha a Lexus digitlis rjn meglepdtem, az STS borostynszn klmacskjnak rtsga egyenesen szrrelis.
A pompzatos fmes mszerfalhttr helyett pedig olyan fekete sivrsgot kapunk, hogy hirtelen a sajt Nissanomon kvl nem is tudnk rdektelenebbet felidzni. s azt se tudnm, ha nem ltnm minden nap. Eddig a dicsret. Most pedig tekintsk meg a kzponti kijelzt, s llegezznk mlyeket.
letem vgig ljek Ssangyong Rodiusba zrva, ha lttam mr ehhez foghatt valaha. Tudom n, hogy
egyesek szerint Nagasakira s Drezdra is van mentsg, de erre vajon mi az rdg? Elbb a funkcionlis elemek programozsval akartak vgezni, s a vgre akartk hagyni a dizjnt, csak hirtelen megbetegedett a grafikus nagymamja, s haza kellett mennie az orvost beengedni, aztn meg elfelejtdtt?
Vilgjdonsg: digitlis vakkapcsolk
Ez a felhasznli fellet ZX Spectrumra is ciki lett volna,
lyukkrtys szmtgpek ta nem kszlt ilyesmi. Kk rnykols, piros kiemels, rthetetlen, vakstt vakgombok (rtik, funkci nlkli vakkapcsolk egy szmtgpes programban, mint egy Zastava-mszerfalon) s kt msik, szabadon vlaszthat megdbbent sznharmnia.
s ha mg csak csnya volna, de teljesen rthetetlen is. Pedig harcedzett ellenfl vagyok: legyztem a BMW iDrive-ot, trdre knyszertettem a Mercedes Comand-rendszert, az Audi A8 komputere reszket a nevem hallatn, istenemre, mg a Primera digitlis szrnyt is leigztam, pedig ott bizonyos funkcikat konkrtan az off gombbal kell bekapcsolni.
De a Cadillac eltt gy lltam, mintha Vg Istvn feleltetett volna egy doboz Valium s egy liter ndplinka utn. Ennyire remnytelenl hlynek mg sosem reztem magam,
kpzeljk el, a szerkesztsgtl hazig nem tudtam tvltani rdira. Vagy t tudtam, csak nem ismertem fl, a fene tudja.
Hogy ezek utn ki mer az amerikaiak butasgn lceldni, n nem tudom. De ha k boldogulnak ezzel a jrmvel, katedrt minden rappernek!
Cadillac STS kpgalria, csods fotkkal
Cadillac-kpekre kattintva STS galriba jut
Cadillac-kpre kattintva STS, Lexusra kattintva GS430 galriba jut
s most nzzk a j dolgokat. Ell knylemes a Caddy, csak a kesztytart olyan, hogy nem lehet kinyitni, ha magasabb ember l mgtte. Htul a lbtr nem igazn fnyes, ami rdekes egy majd' tmteres auttl, de tlagembernek pomps.
s az ls ht-ft htul is. s a fejtr lnyegesen tbb, mint a Lexusban, ami meglepen lapos htul. Ott n is alig frek el, amikor pedig ten mentnk ebdelni, a kt szls utasnak oldalra kellett billentenie a fejt.
Magas fots STS-ben, alacsony szerz Lexusban, egyiknknek sem az igazi
Az STS ennl fejben jobb, de itt
a magas frfiak lbai nem frtek el normlisan. Mindkt aut szkebb a vrtnl, s persze direkt, hogy megvegyk a nagyobbakat. A csomagtart mindkettben nagy, de csak a Cadillackbe lehet rendes trgyakat betenni, a Lexus nylsa annyira szk, hogy csak levlpostai kldemnyek frnek t rajta.
Cadillac rvidtsek
STS: S-series (Seville) Touring Sedan
CTS: C-series (Catera) Touring Sedan
XLR: X-Series Luxury Roadster
SRX: S-series Reconfigurable Crossover
EXT: Escalade Crossover Truck
ESV: Escalade Stretch Vehicle
A felvltott vezets mindennl hasznosabb, a msikat ismerve mindkt autrl egszen ms lett a vlemny. Az STS Magnetic Ride nev aktv futmvn lebeg, ami elvileg nagyon rdekes. Fmrszecskk (gyakorlatilag vaspor) sznak folyadkban. A lengscsillapt dugattyjban pedig egy elektromgnes l, ami feszltsg hatsra katons rendbe rntja a rszecskket, ami gy srbb vagy hgabb teszi a folyadkot, gy puhbb vagy kemnyebb a csillaptst. A rendszer reakciideje egy ezredmsodperc, elvileg ma ennl jobb nem nagyon ltezik.
Az STS motorjrl leszedtk a burkolatot, a Lexusrl tl macers lett volna
A Caddy meglepen virgonc s frge a behemtsghoz kpest. A gzra szpen megldul s ktelen gyorsasggal vlt vissza, ha kell. Nagy, mla tepsi, de nagyon ers, s a maga mestersges mdjn tud kanyarodni is. A hatalmas s tkletesen rzketlen kormnyon mindig egy fl fordulatnyival tbbet kell tekerni, mint vrn az ember, de aztn befordul s kapaszkodik. A futm nagyon-nagyon knyelmes, de bizonyos tpus thiba idnknt meglepi, s olyankor nagyot csattanva odavg, kicsit olyan, mint a
Citroen C5.
Ha szguldani s erszakoskodni kezd vele az ember (elvgre Sport Touring Sedannak is rtelmezhet a nv), akkor dbrgve, knldva prblja a hatalmas testt gy egyenslyozni a kerekei fltt, hogy kzben nem engedi azoknak sztrzni a bent lt, ami a mi tjainkon csnyn feladja leckt. Kvr, puha, de ers.
Hogy a folytats rthet legyen, szgezzk le, hogy a Cadillackel nagyon kellemes dolog kzlekedni. Nagyon halk, civilizlt, knyelmes, kifinomult. Olyan aut, amit sose akar kt kzzel vezetni az ember, hanem brndozva, tndve halad vele, s nha oda-odalp, ha muszj.
Az STS utn a Lexus elg megdbbent. Knyedebb, kompaktabb, frgbb, knnylptbb. Mint egy leszlkstott Cadillac. Pedig igazbl nem kisebb, s az 80 kil sem olyan sok kztk, st, a GS mg masszvabb tanknak rzdik. rdekes, hogy az STS jval ersebb s a vltja is buzgbban vlt vissza, mgis a GS430 megy jobban, mindig, minden tartomnyban. Sokkal-sokkal jobb vezetni, pedig eredetileg, az STS kiprblsa eltt ez is egy remnytelenl elidegent lmnygyilkosnak tnt.
Erre essk, igazbl gn a szrkemarhhoz kpest. A Lexus flnyes mindenben jobbsga egy kicsit ellenszenves, az STS tramplisga meg egy kicsit szeretetre mlt. De egy percig sem krds, hogy melyik a jobb aut, egy percig sem meglep, mirt a Lexus fojtogatja a Cadillacet amerikban, s nem a Cadillac a Lexust Japnban.
HUD a szerz gyka fl vettve
Ami az egyedi kunsztokat illeti, a verseny dntetlen. A Caddy elnk vettett Head-up displaye remek kis kty, a radaros tempomat pedig zsenilis. Az aut egyetlen logikusan mkd berendezse (j, miutn elolvastam a lerst), s perverz mdon nem unalmasabb, hanem rdekesebb teszi a vezetst. 50 fltt mkdik, bellthatjuk, hogy legfeljebb mennyivel mehet, s szpen kveti az elttnk ment. Ha lehet, gyorst, ha kell, lasst. Akr nagyot is. Ha baj van, mert hirtelen elveszti a fonalat (eltnik a kvetett aut a kanyarban), riaszt. Tkletesen mkdik, minden luxusautban ott a helye.
A Lexus viszont elre tudja, ha baleset lesz, s megfeszti az vet, fellltja az lst s imdkozik rtnk. s nem utazni segt, hanem parkolni: kamerval nz htra, s segdvonalakkal jelzi, hogy merre tartunk. s elre is radarozik.
A Caddy ellenben enged hulignkdodni. Minden villanyos kunsztja ellenre rosszabb a futmve a Lexusnl, de engedi kikapcsolni az elektronikt, s becsletes sperrdiffi van benne. Azaz lehet vele vadul csszklni s irgalmatlanul erdemonstrlni. Lehet fstlve kigyorstani egy kanyarbl, s azon izgulni, vajon beleimbolygunk-e a szemkzti hzba.
Lexus GS430 kpgalria, csods fotkkal
Lexus-kpekre kattintva GS430 galriba jut
A Lexus bezzeg direkt ngyilkolni sem enged. Ha azt rzkeli, hogy meg akarunk csszni, akkor elbb belenyl a kormnyba, aztn elveszi a gzt, aztn egyesvel fkezgeti a kerekeket, amg fel nem adjuk. Biztos vagyok benne, hogy a harmadik prblkozs utn tockost is ad, annyira nem tri az ilyesmit. Gyorsan menni messze alkalmasabb, de vgl semmivel sem lvezetesebb.
Ilyen egy hajts 100 km-es fogyaszts az STS-ben
Mindkt aut nagyjbl 6 msodperc alatt van szzon.
A Caddy 22, a Lexus 20 litert fogyasztott a forgats alatt, amikor pontosan ugyanazt az utat jrtk be, ugyangy. A teljes tesztht alatt az STS 20, a GS430 18 litert fogyasztott tlagban, jellemzen inkbb vrosban. Nagyjbl mindkt jrm 18 milli forintba kerl, s mindegyikhez kaphat megdbbenten drga hifirendszer, aminl simn kszt jobbat egy becsletes authifis.
Itt van Amerika
Azaz a Caddyrl nem tudok egyrtelmen nyilatkozni, mert lehet, hogy nem a megfelel gombokat nyomtam meg. s
egyes forrsok szerint van a menjben sportos futmbellts, elnzst krek, nekem egy ht alatt ez se kerlt el, de gyse arra van.
Akkor most mi a verdikt? Szrny vvds. Vezetsi lmnyben egy Ford SportKa is jobb brmelyiknl, knyelemben nagyjbl ugyanott vannak. A Caddy egyedibb s jellegzetesebb, a Lexus kfinomultabb s jobb. Ezek ketten most azrt jttek ide, hogy kiharapjanak valamicskt az eurpai piacbl. De kzben a
BMW 535d ugyangy megy, ugyanezt tudja, pr millival olcsbb (j, mire vesznk bele gumisznyeget, ugyanennyibe kerl), s 10 litert fogyaszt. Itt a meglep vgeredmny, s a nap felhbort megllaptsa: a nagykategris autkban a benzinmotornak nincs tbb ltjogosultsga. Ezek a dgk nem bocsthatnak ki hangot, mert tilos. A motorok nem ltszanak, mert el vannak takarva manyaggal. Mind ugyangy megy. s egy vi 25 000 kilomtert fut utazautban
millis nagysgrend klnbsg van a fogyasztsban. Ezt ellenttelezhetn a vezets lmnye, de ez ebben a kategrban huszadrang szempont, s trtnetesen ebben is a nmet dzel nyerne.
Vegyen Cadillacet, ha klnbzni vgyik, ha nem rdekli, mit gondolnak az emberek, szerelmes az amerikai autkba s nagyon gazdag. Vegyen Lexust, ha nem akarja, hogy azt gondoljk nrl az emberek, amit a Cadillac- s BMW-tulajokrl szoktak, nem szereti az autkat, de elvrja a tkletessget s nagyon gazdag. Vegyen dzel BMW-t, ha szeret vezetni, s alapveten nem nagyon gazdag, csak pont sszejtt 18 guriga autra.