Skoda Octavia 4x4 WRC
Syl@rd 2005.11.27. 02:48
lk a jobb egyben. Mellettem vigyorg fazon, akit letemben ma ltok elszr. Felrngatja hatodikba az Octavit, pillanatok alatt 190-nel megynk az egynyomos, tredezett vilgvgi aszfaltcskon. Lassan nkntelenl keresztbefondik a karom, de mr n is vigyorgok.
A Porsche Hungria meghvja gy szlt, hogy az rdemi program 17-n, htfn lesz. Ekkor prblhatjuk ki a Skoda legjabb modelljt, ekkor viszi majd Turi Tams egy prbakrre az Octavia WRC-vel azokat, akik be mernek lni mell. Ellenben aki szeretne, mr 16-n reggel bejelentkezhet, s megnzhet egy-kt gyorsasgi szakaszt a Zempln-ralibl. No, meg belhet egy kicsit a Turi Rally Team szervizstrba nzeldni.
n szerettem volna. Ahogy visszagondolok, utoljra valamikor 1980-ban voltam raliversenyen, s kvncsi voltam, mekkora a fejlds Ferjncz Attila Renault Alpine-ja s a szmtalan Skoda, Trabant s Zsiguli ta.
A Zempln Rali
rdekes volt, izgalmas s ltvnyos. Elre elnzst krek, de n ehhez a sportghoz nem (sem) rtek, gy csak arrl tudok beszmolni, amit lttam. Aki gylli a szcsplst, de kvncsi a Zempln-rali esemnyeire, kukkantson inkbb ide, s ugorgyon a kvetkez fejezetre.
Aki viszont hozzm hasonlan mellzte az utbbi vtizedekben az autsportok kirlynjt, felttlenl ltogasson ki egy ilyen rendezvnyre, megri. Mivel a Zempln volt az vadzr verseny, leghamarabb jv prilisban lesz md bajnoki futam vgigizgulsra, de nem felttlenl kell addig vrni, hogy versenyt lthassunk. Hivatalos inf mg nincs, de valsznleg decemberben a Mikuls-rali lesz a kvetkez hazai mka.
Szval a vasrnapi msodik gyorsasgi helysznre mentnk ki, a cl eltti kompliklt kanyarkombincihoz. Lejt, enyhe jobbos, lasst gumikupacokkal, durva jobbos, balos hajt, szmtalan rszeg nz s nhny mellnyes rendez - ennyit lttunk onnan, ahol lltunk.
 "Hajr, Turi!"
Jttek a plyabr-autk, hogy tnzzk s letiszttsk a plyt, fleg a nzktl. reg Sierra, reg Legacy, kt Swift s mindenki mulatsgra hrom Dacia Logan, sri csendben, nagyokat dlve. Aztn jttek a versenyautk, egy-kt percenknt. A kis sznetekben a rszeg nzk tszaladgltak a plyn a nyitott csomagtartj Sierrhoz, amelyben egy termosz segtsgvel szabadtri kvzt rendeztek be.
Elszr a WRC-k zgtak le, hrom darab. Janika a 206-ossal, Benik a Focus WRC-vel s Turi az Octavival (Herczig mr korbban kiesett, Tagaik a msik Octavival most nem jttek). Gyorsan, nagy hanggal, szpen svtettek t a belthat szakaszon. Aztn innentl n nem rtem a dolgot, annyi osztly van, elkpeszt: H, mint lejrt homologizcij autk, mindenfle N s A bet, huh.
Betk, szmok, kbcentik
WRC: a WRC-k az ber-versenyautk, nekik sajt kategrijuk van, a WRC kategria. A s N: tuningolhat s szriaautk csoportja. Most mr ott tartunk, hogy mindkt csoportban tuningoltak az autk (motor, vlt, futm stb) csak az A-ban tbb mindent lehet, az N-ben csak kisebb mrtkben. A csoportokon bell vannak a kategrik, hengerrtartalom szerint:
A8: 2000 cm3 felettiek (ilyen aut nincs, de a turbs autknl a hengerrtartalmat meg kell szorozni 1,7-el, ezrt vannak a 2000-es turbsok itt). A7: 1600-2000 cm3 kztt. A6: 1400-1600 cm3 kztt. A5: 1400 cm3 alatt. Super 1600: Kln kis csoport az ers, spci 1,6-osoknak. N4: 2000 cm3 felettiek, azaz itt is ktliteres turbk. N3: 1600-2000 cm3 kztt. N2: 1400-1600 cm3 kztt. N1: 1400 cm3 alatt. H: a lejrt homologizcij autk csoportja. Itt sszesen kt kategria van: 1600 cm3 alatt s felett (H10 s H9 ), gy lehet, hogy a VFTS egy kategriban van a Trabanttal...
Ez volt a rali els osztly, van mg a msodosztly is, a junior, de errl majd legkzelebb. Egyszer. Taln.

Szerencsre fogalmam sem volt, ki kicsoda s hnyadik, gy csak a Lancer EVO-k drg hangjra, a Civic Type R-ek vistsra s a Lada VFTS-ek esetlen bjra koncentrltam. Lenygz, felemel s izgalmas, ahogy pr mterre az embertl csikorognak el az autk, a szzmillis WRC-ktl s a tbbmillis VFTS-ek. St volt egy reg Escort is, a pisktaorr, a mezny egyik Historic autja (egy jabb kategria, huh).
 Extrm sport: mobil kvmrs, kls ven Vr, belek s cskavass vlt autcsoda szerencsre most nem volt, ilyet nem is kvn normlis ember, viszont egy kis megcsszst, prdlst eredmnyez hibt azrt rmmel fogadtam volna. De az sem volt. Aki ilyet csinlt (a mezny kb fele), mr kiesett, mire megrkeztnk. 112-en neveztek, 56-an rtek clba. Jvre mr pnteken kimegyek.
De nem csak az eleje, a vge sem kutya. A verseny lefutsa utn mindenki tugrott Tokajba, ahol emelvnyre gurultak, nyilatkoztak, pezsgben sztak, hrgettk, durrogtattk a motort, s hiba ugrltattk az emberek kztt az autkat, nem halt meg senki. J volt.
Turi s a WRC Octavia
A WRC aut slya a szablyok szerint 1230 kilnl nem lehet kevesebb, s maximum 300 lers lehet. Ez nem olyan nagy durrans, pr szriaaut is tud ilyet, de azokat nem hegyezik ki 7-800 Nm-es nyomatkra. A WRC-ket igen.
Turi Tams egy ilyenben lett bajnok tavaly, most harmadik Zemplnben, az idei bajnoksgban meg a negyedik.
Turi listja
1986. vi egyni: Rally II. abszolt Bajnoka 1995. vi egyni: N1 csoport Bajnoka 1996. vi egyni: F2 csoport Bajnoka 1997. vi egyni: F2 csoport Bajnoka 1998. vi egyni: F2 csoport Bajnoka 2000. vi egyni: WRC abszolt 4. helyezett 2002. vi egyni: WRC abszolt 4. helyezett 2003. vi egyni: A8 csoport 2. helyezett 2004. vi egyni : Rally I. abszolt Bajnoka
Eddig azt hittem, raliversenyz meg az autja olyan, mint a cowboy meg a lova, egytt rik el sikereiket, a cowboy megbecsli lovt, oda nem adn senkinek klcsn, ilyesmi. Ht nem igazn. A hatvanmillis Octavia egy cseh fazon tulajdona (van neki mg kett), adja brbe gyakorlatilag brkinek.
Egy versenyre szerelkkel, benzinnel 8-9 milli forint a brlet, ebben biztosts is van, ami versenyenknt 1,2 milli forint krli ttel. A tulajdonos - rthet - szeretne minl tbbet kihozni befektetsbl, gy a cseh rendszmos versenyaut 20-25 rendezvnyen biztosan ott volt szerte a vilgban. Idn a magyar bajnoksg nyolc versenybl llt.
 Bdogos Centrum
s ez a l, vagyis ez az aut voltakppen nem is ltezik, a ralicowboy egy fantomon lovagol. A kt rendszm kztt minden cserlhet, s gyakran cserlik is. Egy motor lltlag nagyjbl 600 versenykilomterre, kb. hrom magyar futamra elg. Nem csoda, hogy az jsgrk megautztatst gyesen a szezon vgre idztettk, amikor mr minden mindegy.
A mi kis csoportunk utols eltti programpontja volt a WRC-zs. Ott tblboltunk az aut krl, aztn a krdsre, ki kezdi, gondoltam egyet s beszlltam. Egy elszr csehl beszl, aztn fejrzsom utn mr csak a csatokat mutogat, aztn bamba tekintetemet ltva inkbb legyint ember bespannolt az lsbe az vvel. A rgzts nagyon jl sikerlt, mondtam is Turinak, hogy finoman fkezzen, a golyk vgett. Aztn megkrdeztem az egyetlen dolgot, ami eszembe jutott a raliautkrl.
 Vlt s kzifk - Ezen az autn lehet lltani a fkhatsarnyt az els s hts tengely kztt? - Lehetett, hol is volt a szablyz, itt, vagy itt (tancstalanul mutatja a lyukakat a kzpkonzolon), ja, nem itt a helye. De kiszereltk. - Nem hinyzik? - Nem, verseny eltt belltjk murvra vagy aszfaltra, s j az.
A szag klns, mint egy vasipari gpterem vagy egy orosz varrgp kzelrl: olaj-, fm- s egsz pici emberszag. A slypont mlyen, a padln lk, krlttem trepnik, manyaglemezek s hszforintos kapcsolk az elektronikai boltbl, csak a kt bajuszkapcsol emlkeztet utcai Skodra.
- Mi ez? - Nyomd meg!
Megnyomtam ht a Houracky felirat gombot a lbamnl, kiderlt, hogy az a duda, aztn elindultunk. Semmi fakszni, nem hasznltunk rajtkomputert az idelis starthoz, sem az ALS-t a turb folyamatos prgetshez, de az lmny gy is megrz. A mly, de hangos morajbl, az alapjratbl mindent that fmes vlts lesz, mg prblok valamit mondani, de mr a sajt hangom sem hallom.
lk a jobb egyben, mellettem egy vigyorg fazon, akit letemben ma ltok elszr felrngatja hatodikba az Octavit, pillanatok alatt 190-nel megynk az egynyomos, tredezett vilgvgi aszfaltcskon. Lassan nkntelenl keresztbefondik a karom, de mr n is vigyorgok.
Jn a kanyar. A szemem sarkbl valami gyors knykrndulst ltok, aztn nem befordulunk, hanem tengelyt vltunk, olyan hirtelensggel, amilyet mg gokartplyn sem tapasztaltam. Az aut mr csaknem merleges az tra, a sebessg alig cskkent. Ltok egy ktyt, mly, de ez nem a szokvnyos pesti kzlekeds, most ilyesmirt nem kormnyzunk, nem lasstunk, csak tcsszunk rajta. Aszfalt, padka, gdr - gyakorlatilag mindegy. Aztn a fordul, kzifkkel, gzzal, de a WRC nem megprdl, hanem valahogy egyben megfordul, vgig kontrollltan, tudatosan, mint a macska, amikor a kisgyerek rlp a farkra. s indulhat ugyanez vissza.
Csak egy perc volt az egsz, de ha pusztn ezrt motoroztam(!) volna el a Dunntlrl az orszg szakkeleti cscskbe, akkor is megri. Utnam mg egy kollga prblta ki a dolgot, aztn eltrt a vlt, s annyi, a programnak aznapra vge szakadt. Ha n maradok le az lmnyrl, biztos megt a guta.
Octavia Combi 4x4
Aztn tvittek minket egy gynyr gyertynosba, egy murvs, j mlyen kijrt erdei t el. Az egy-kt kilomteres, kanyargs erdei t msik vgn, hegytetn vrtak rnk az sszkerkhajts Octavia kombik, s most jn a cikk egyetlen olyan informcija, amit a Porsche Hungria rajtunk keresztl szeretett volna megosztani nkkel: 1,9 literes, 105 lers PDTDI-vel, 6,583, vagy 150 lers ktliteres FSI-motorral, 7,253 milli forintrt. Minden mst mr lertunk itt, amit nem, azt meg majd a tesztaut kiprblsa utn rjuk le.
gy ht gy alakult, hogy viszonozhattam Turinak a fuvart. Mire ugyanis az elz csapat tadta a kocsikat s megvolt az els prbaflkr a hegy aljra, az aut nlkl unatkoz csapat is idert. s Turi megkrdezte, felviszem-e a tetre. Ht, mondom, fel, de ha meghalunk, ne csodlkozzon, azok utn, amit az elbb lecsapott velem a WRC-vel, rthet, ha ers teljestmnyknyszer l rajtam. Nyomtam is szegnynek, csak gy repkedtek a kavicsok, csattogott az alja.
- s ezeket eladjk tz szzalk kedvezmnnyel, mint keveset futott bemutatautt. - n is szoktam erre gondolni, amikor ilyen autkat hasznlok edzautnak vagy plyabejrshoz.
 Elkelt a vdborts
De vglis felrtnk, lnk, csak ktszer ijedtem meg, amikor szegny Octavia nagyon kzel kerlt a fkhoz, illetve egy soromphoz.
s szerintem ez sem az n hibm volt. A Haldex-kuplungos sszkerkhajts ugyanis gy mkdik, hogy ha az els s hts kerekek kztt indokolatlan fordulatszm-klnbsget tapasztal, nyomatkot ad htulra. Amikor ez a seggbergs vratlanul, kikapcsolt ESP-vel rkezik, radsul amgy is cssz autra, ht, az vicces.
De orszgtra, alkalmi megcsszsok, nehzkes tli elindulsok ellen j az Octavia 4x4 Combi. Takarkos, de ers s nyomatkos dzelmotorral, hatalmas raktrrel megfejelve olyan aut, hogy ha hirtelen minden ms tpus gyrtst beszntetnk vilgszerte, alkalmas kzlekedsi eszkzhz juthatna a vilg autsainak 99%-a. Lehet, hogy nem szeretn, unalmasnak talln, de cljainak knnyedn megfelelne. Nekem is.
De azrt nha biztos a WRC-rl lmodnk.
|