
Sziclia hegyi szerpentinjein az OPC Astra volt az r
Az OPC-tra mr az els kilomtereken j tapasztalatokkal gazdagtott. A replnk Bcsbl indult, addig autval mentnk, egy 3 literes, V6-os, dzel Vectrval. A motor annyira csndes volt, hogy hossz percekig nem vettk szre, hogy az autt vezet kollga a vltt vletlenl harmadik fokozatba rakta tdik helyett, s tiltsig prgette szegny prt. Az aut 200-ig tisztessgesen hz, s mg ott is gyorsul valamelyest, a motort s a futmvet szinte nem is hallani. 160-tl mr van egy kis szlzaj, de ez teljesen normlis, az lenne a fura, ha nem lenne.
Palermban tztt a nap, s vagy 25 OPC aut vrta flelemmel vegyes izgalommal, hogy jsgrk vegyk birtokba. Els krben egy Astrt vlasztottam. A hrom j modell kzl termszetesen ez a leggyorsabb, a legsportosabb. Az OPC Astrt sokat teszteltk a Nrburgringen, s Manuel Reuter DTM-piltval a volnnl alig tbb mint nyolc s fl perc alatt teljestette a hres Nordschleife 23 kilomtert, vagyis jval 130 fltti tlagsebessget produklt, ami rendkvl meggyz.

A trapezoid, krmozott kipufog-vgzds az OPC autk egyik legszebb rsze
A brutalits termszetesen a kls jegyekben is visszakszn. Nekem legjobban a kzpen kivezetett kipufog hatalmas, krmozott trapezoid vgzdse tetszett, de a 18-as, egyedi knnyfm felnik mgtt lapul mretes kk fknyergekkel is kivlan lehet villantani. Az OPC modellek szp els lgterelt kaptak, s a htrcson a sportossg flrerthetetlen jeleknt megjelentek a mhsejtek.

Imgyen mutat htulrl egy 240 lovas Astra
A hts lgterel mr kevsb ltvnyos, jelenlte azonban nem oszt, nem szoroz, az OPC Astrrl gyis messzirl vlt vad termszete. Egyrtelm, hogy evvel az autval van a legnagyobb eslynk, hogy egy auts ldzsen kicsusszanjunk Don Corleone stt lelk, mindenre elsznt brenceinek markbl.
Elbb azonban nzznk szt bell is. A megszokott Opel mszerfalat feldobja a kk szn, a brkormny is masszv, j fogs darab. Az alumnium pedlsor telitallat, s a vltkar is szp, br egy kicsit bumfordira sikeredett. Mg a kzpkonzol mrtktelen szrkesge sem tudja elrontani a hangulatot. A Recaro lsekkel sohasem volt gond, az lspozci viszont lehetne valamivel sportosabb egy 240 lers, vres szj cscsragadoznl.

A kk szn sokat dob a kilomterrn, vzhfokmr viszont nincs
rdekes, hogy nincs a mszerek kztt vzhfokmr. A GM motorfejleszt mrnke szerint azrt, mert ezek a motorok mr nem krosodnak olyan nagy mrtkben, ha hidegen forgatjk ket, s az sem olyan nagy baj, ha egy erltetett menet utn lelltjk a motort, anlkl, hogy a turb lehlne. Ezeket a motorokat 150-160 ezer kilomterre terveztk, a hasznlat jellegtl fggetlenl. Termszetesen is azt javasolta, hogy kicsit azrt jrassuk az autt, mieltt elkezdjk rugdosni. Vicces.

A kzpkonzol szrkesge lehangol
A tesztaut elszr vrosban s autplyn bizonytott. Meglepen kulturltan lehetett vele autzni, nem ideges, nem rngat, mg a Sport gomb megnyomsra felkemnyed futmvel is jl tomptotta az tegyenetlensgeket. Az IDSPlus (Interactive Driving System) nvre keresztelt menetbiztonsgi rendszer rsze a CDC (Continous Damping Control), ez figyeli a vezetsi stlust s a terepviszonyokat, s ezek fggvnyben hangolja a csillaptst menet kzben.
Ha finoman bnnak vele, az OPC Astra kzel olyan csndes s komfortos, mint mezei trsai. 150-es tempnl sem motor-, sem menetzaj nem zavarja a trsalgst. Sziclia hegyei kzt az autplyk is kanyargsak, gy nem sikerlt megnzni a vgsebessgt, de gy is kiderlt, hogy az aut knnyedn lpi t a 200 km/h-t. Ebben a sebessgtartomnyban persze mr nem olyan vehemens a motor, de ez rendben is van gy. Akinek az let 200-nl kezddik, vsroljon 400 ler fltti autt.

Rszlet az OPC-flottbl, a teljes mezny kb. 25 autbl llt
A hegyek kztt aztn elszabadult a pokol. Luca Brasival az len maffizk kisebb csoportja azonnal lecsapott rnk, de eslyk sem volt, hogy utolrjk a piros villmot. A motorer brutlis s jl hasznosthat. Termszetesen ekkora nyomatk mellett egy elskerk-hajts autnl mr komoly hajtsi befolys lp fel, a kigyorstsoknl pedig nagyot kell nyitni a kormny vn, hogy ne forogjanak el a kerekek, ez azonban nem bnt mrtk, nem rontja el az lmnyt.

Mirt pont a motoron ne dszelegne az OPC felirat?
Az Astra jl fordul, gyors s lvezetes a futmve. Nem annyira l, mint egyik kedvencem, a Renault Clio RS, de kellemes, nfeledt autzst tesz lehetv. A hatsebessges vlt kicsit hosszan, de knnyedn, preczen jr, a fkek mit sem vesztettek erejkbl a tesztt alatt. Mire odartnk a sajttjkoztat helysznre, teljesen egyrtelmv vlt, hogy az Astra OPC jl sikerlt darab.
Egyedl az akusztikus lmnyt kifogsoltam. A motor s a turb hangjt hinyoltam, abbl ugyanis semmit sem hallani, a kipufog viszont furcsn, nyersen vlt, mintha a csomagtartban volna, s nem is tl szp a hangja.
Volt-nincs maffia?

Tovbbi letkpek a galriban
A sajttjkoztat helysznl egy rgi, flig omladoz, flig feljtott pletegyttest vlasztottak a szervezk. Mint kiderlt, a birtok egyike azoknak a maffitl elkobzott ingatlanoknak, ahol lelkes, de legfkpp becsletes fiatalok olvaolajat, bort termelnek, vagy lisztet, durumtsztt ksztenek, s ezzel a mlt vres emlkeinek romjain ptik jj hazjukat, mintegy szimbolikusan eltrlvn, ami volt.
A szicliaiaknak elegk van a maffibl, s mostanban bnzs helyett inkbb a turizmust rszestik elnyben. A bnszvetkezeteket termszetesen nem szmoltk fel teljes egszben, de a szigeten manapsg lltlag jobb a kzbiztonsg, mint pldul Rmban. A szegnysg Palermban szinte tapinthat - az autpark jelents rszt rgi Unk, Pandk teszik ki -, de az emberek kedvesek. A maffia egykori nmaghoz kpest mra romantikus kpp fakult, de tompa fnye ott van az regek szemben, az utcasarkokon s az omladoz hzfalakon.

A motorhztetn hzd gynyr, rzsaszn virgmotvum termszetesen felras
Msodik nap
a kombi Vectrt prbltam ki, az OPC a rgta ismert 2,8 literes V6-os blokkot fejlesztette tovbb hozz, s egy alacsony nyoms turbfeltltvel 255 lert s 355 Nm maximlis nyomatkot hozott ki belle. A kombi sokkal hosszabb, mint tajts testvre, tengelytvja is nagyobb, a
Signumval azonos, a hatalmas far miatt a slyelosztsa is ms, gy a kt aut menettulajdonsgai vlheten jcskn eltrnek. Mivel csak a kombit vezettem, ez a ttel nem bizonyosodott be, de szinte bizonyos, hogy gy van.

Az tajts tengelytvja rvidebb, mint a kombi
Az Astrhoz hasonlatosan a Vectra is megkapta a kls OPC-csomagot, a 18-as kerekeket, a lgterelket meg a kk fknyergeket, trapezoid kipufog-vgzdsbl kettre is futotta. Az j arccal a Vectra sportos dizjn nlkl is jl nz ki, de gy mg jobban. Hozztartozik az igazsghoz, hogy a tesztton tallkoztunk egy 156 GTA-val, s Vectrnk ablakn t irigykedve bmultuk.

Azrt ahhoz a 300 km/h-hoz mg
egy kicsit faragni kell a Vectra V6-ost
A mszerfalon megjelent a vzhfokmr, de ennl sokkal izgalmasabb a 300-ig sklzott kilomterra. A vgsebessgre vonatkoz gyri adat a kombi esetben 254 km/h. A Recaro lsek knyelmesek, oldaltartsuk is kitn, az lspozci azonban kevsb sportos, mint az Astrban.
Az 1906 s 1973 kztt rendezett legends Targa Florio versenyek tvonaln hzd hegyi szerpentin szk visszafordti nem igazn tetszettek a Vectrnak. A bemeneti sebessget nagyon vatosan kellett megvlasztani, mert br hajland volt nmileg megmozdtani a fenekt, masszvan alulkormnyzottnak bizonyult. A vltja is nehzkesebben jrt, s egyltaln, mindent sokkal kelletlenebbl csinlt, mint az Astra.
A Vectra nagyobb, knyelmesebb, de sportossgban, flingben - ahogy az egy rendes limuzintl elvrhat - elmarad az Astrtl. A motorja viszont nagyon tetszett. A V6-os szpen jr, j a hangja, s nagy nyomatkval szinte kirntja az autt a kanyarokbl, amennyiben jl vlasztottuk meg a bemeneti sebessget, s nem kell a behemttal kzdennk.
A nagy sly a fkeknek is betett. A fkervel eleinte nem volt gond, de egy id utn rezheten felpuhultak, elertlenedtek. Autplyn is csaldst okozott a kombi. Gyri adat ide vagy oda, 240-nl nem volt hajland feljebb kszni a mutat, pedig mg lejtett is az t.
Senki se rtse flre, a tesztaut kombi ltre fenomenlis sporteszkz, mind a kanyarsebessg, mind a 240 krli vgsebessg messze tl van azon, ami a mindennapi sportos autzshoz kell, de az Astrhoz kpest az OPC Vectra lomha szrnyeteg. Ha knyelmi szempontok alapjn hasonltannk ssze a kt autt, az Astrt szk, fapados szappantartnak neveznm, de ezen a tesztton a sportossg volt az elsdleges szempont. Az tajts Vectra vlheten sokkal kezesebb, mert az jsgr kollgk agyba-fbe dicsrtk, sajnlom, hogy nem tudtam kiprblni.

A Zafira doboz formja ellenre 7,8 msodperc alatt gyorsul fel szzra
A Zafirban ugyanaz a 240 lers motor van, mint az Astrban, de ennl sokkal tbbet sajnos nem tudok mondani rla. Szemlyes tapasztalataim a kls dizjnra szortkoznak. Bizton llthatom, hogy az j Zafira OPC jl nz ki, ezenfell azonban semmit. Az egyetlen kollga, akivel beszltem, azt mondta, neki az lspozcival voltak gondjai, s nem rezte jobbnak a 2005-s modellt az elz genercis OPC-nl. Az mindenesetre figyelemre mlt, hogy egy htszemlyes dobozautval 7,8 msodperc alatt fel lehet gyorsulni szzra, s el lehet rni, ha igaz, a 231 km/h-s sebessget.
Meglepett a tny, miszerint az OPC Zafirt viszik, mint a cukrot. Azt hittem, az egyter s a sportkocsi kztt olyan mly szakadk ttong, hogy ritka madr, aki mindkettt egyszerre szeretn, de tvedtem. Sokan vannak, akiknek a praktikussg mindenek felett ll szempont, de rgtn utna a sportossg kvetkezik.
Az OPC modellek kizrlag fekete, kk, piros s ezst sznben kerlnek forgalomba. Aki nem br magval, mris megrendelheti, de az els darabok legjobb esetben is csak v vgre rkeznek meg. Az Astra 7 199 000, az 5-ajts Vectra 8 604 000, a kombi Vectra 8 724 000 forintba kerl majd, a Zafira ra krlbell 7,6 milli forint lesz.