Renault Mgane Coup Sport
Syl@rd 2005.11.27. 00:47
A Renault kacsasegg izomautja egyedlll jelensg a piacon. Ktliteres turbmotort, benne 225 lert pakoltak egy vitatott klsej, nevben kup, valjban uf formj karosszriba, adtak hozz brkormnyt, fmpedlt, sportlst a fling vgett, vgl jkora kerekeket az egsz al, hadd menjen. Megy, nem is akrhogy.
 |
|
Minek nevezzelek? |
Mr az elejn knos helyzetben vagyok, hiszen nem tudom, hogy hvjk az autt. A Renault rjegyzke szerint egyszeren Renault Sport, Gracza kollga szerint Mgane RS, szerintem meg Renault Mgane Coup Sport, mert ez az als-kzp Renault-modellcsald hromajts modellvltozatnak Sport elnevezs, egyetlen felszereltsgben ltez konfigurcija. Az importr a Renault Mgane RS-t javasolta, amit el is fogadnk - ha nem lenne az autbl tajts verzi is. | | |
Hiba mondogatta a tesztautt megtekint ismersk nmelyike fitymlva, milyen hlye formj a Mgane fara, nekem bizony a Coup htulrl a legkvnatosabb. A kt, tszglet, szpen dombortott lmpatest kztt veldik a jelenkori autgyrts egyik legigzbb popsija, alatta ltvnyos, bls kipufogvgekkel. Oldalrl az els lmpa elvkonytsra visszakacsint hromszeglet kis ptindex, a fmes tpusjelzs s kilincs, az ablakok harmonikus, szimmetrikus velse - no meg a nyolcklls, 18 hvelykes, az alapfelszereltsghez tartoz kerekek hatrozzk meg a Mgane Coup karaktert.
Az aut arca is megkap, a mai autk tlciczottsgtl mentes, xenonlmpt csillogtat fnyszrk, az emblmval szpen kettosztott htmaszk gy egyben eleve bjos ltvnyt produkl, az RS-sget pedig a leengedett ktny kt szlre dudortott kdlmpk adjk. Tesztautnk mg fellrl is sajtosan szp volt: a tetlemez helyett begittelt, hatalmas vegablak nyitva is, csukva is jl ll a Mgane-nak.
Belve a cseppet sem szokvnyos klsej autba az els rzs a dbbenet: sima, fekete Mgane-bels, semmi hdeextra, a sportos dizjn csak a fmpedlokon, a mszeregyttes krnykn s a vltkar alatt elhelyezett egyszer, de szp fekete fnyes manyagbetteken, az lseken s a narancssrga biztonsgi veken lelhet fel. A figyelmes szemll mg azt is szreveheti, hogy j fogs, de kiss jelentktelen klsej sportkormnyt s vltgombot, a sportlsek felras brhuzatt s az ajtkrpitot az vvel - s esetnkben a fnyezssel is - harmonizl narancsszn crnval varrtk. Visszafogottan sportos, kicsit nmetes hangulat.
A lnyelemre a Mgane Coup-ra sajt kategrijban ppgy nem lehet panasz, ahogy napjaink egyb als-kzp francia autira sem. A 225 lhoz igaztott futm csak kimondottan rossz llapot utakon (pl. Budapest) pengeti a gerincet, egybknt feszesen, hatrozottan csillapt, de nem sportautsan durva. A francia Golfoknl ktelez elektromos extrk, az automata klma (nagyszeren mkdik), automata fnyszr s automata ablaktrl is megvannak, a Coup Sportot is a Mgane kulcsmentes krtys rendszere nyitja-csukja, dupla zrgombnyomsra felhzdnak az ablakok, s becsukdik a tet.
Sportkuphoz (valjban persze hot hatch, egy kup mshogy nz ki) mltatlanul htul is egsz jl el lehet frni, persze csak kt embernek. Ell kzpen a knykl alatt mly szekrny tallhat, htul a lehajthat knyktmaszban meg ott lapul minden pis rstud lma, a kt pohr mell hrom tollat is megtartani kpes kis irat- s brszekrny. A jv kis Schumacherjeit a sportos Mgane-ban is Isofixszel rgzthetjk. A knyelemmel kapcsolatban tanultam valami jat is a Renault weboldalrl: az automata villanyablak neve mtl lgyen impulzv ablakemel!
Az ergonmia terletn sikerlt felfedeznem azt a kt hibt, ami vgre nmi kritikai szellemet csempsz a gusztustalanul cspg imdathmplybe. Az egyik az ajt becsapsnak nehzsge. A hatalmas s slyos ajtkat csak a knykl vgn elhelyezett kapaszkodval lehet behzni, ami tgra nyitott ajtnl a rvid erkar s a hossz, nehz ajt miatt nem egyszer. Az ajt kzepn pedig nincs egyetlen megragadhat porcika sem, csak az - egybknt nagyon praktikus - ajtzseb tetejt felnyitva, a zsebbe kapaszkodva lehet megknnyteni a dolgunkat. Akrmilyen macers, mg mindig jobb gy bezrkzni, mint kidlled szemmel hzni a fogantyt.
A msik gond valsznleg a fmpedlok szmljra rhat: nem tl szles 43-as sportcipm simn beszorul a fkpedl s a kzpkonzol pillre kz. rdekes mdon fkezshez kifel rntva a lbamat ez a kellemetlen gond soha nem jelentkezett.
Ezt a pr aprsgot azonnal elfelejtjk, ha elindulunk vgre. Rgtn a legelejn rezni, a Mgane RS-rl mr szinte hinyzik az sszkerkhajts ahhoz, hogy igazn jl kiautzhassuk a 225 lert s a 330 Nm nyomatkot. reztk ezt a Renault mrnkei is, az ESP-t soha, a kiprgsgtlt is csak 50-ig kapcsolhatjuk ki. Az RS folyamatos gondoskodsa mgsem kellemetlen, az elektronika gy is nagyon sokat enged a vezetnek. A Renault Sport radsul annyira csbt a kilezett autzsra, hogy rutintalanabb sportautsoknak az elektromos rangyal gyakran az lett mentheti meg - akr gy, hogy a boldog szguldoz szre sem veszi.
Tempsabb autzsnl kanyargs ton szinte folyamatosan srtak a 225/40-es gumik, s indulsnl is knny elforgatni az els kerekeket. A Mgane ltalban jindulatan viselkedik, br eltlzott kanyarokban mg fkezs nlkl, stabil gzzal is kiss knnynek rzdik a htulja. Bajt inkbb csak az okozhat, hogy ha nem figyelnk elgg, sportos autzsnl a nagy er s a rvid vlt miatt knnyen olyan sebessgtartomnyba rkezhetnk egy-egy megoldand feladat eltt, amit nem vrnnk egy Renault Mgane-tl. 6,5 msodperc nullrl szzra, 236 km/h vgsebessg: az embert olyan knnyen elragadja a hv, mint a Baumgartner-szalont. Rutintvonalaim orszgti kanyarjaiban a vgn mr le sem mertem pillantani a kilomterrra, egy 13 ves Tipval szoksos 70-80-as kanyar helyett 90-110 bven belefr egy-egy sportos autval, de mikor rjttem, hogy az RS-sel ugyanott mr 120 felett kezdek csikorogni, nha kicsit meghlt bennem a vr.
A motor mellett a fk, a vlt, a kormnym is azon gykdik, hogy zavartalanul sodorhassuk magunkat veszlybe. Knnyen jrnak, pontosak s knyelmesen kezelhetk - csak a tl hossz vltkar ad okot nmi fejcsvlsra. A ngy jkora trcsa s a Brembo dugattyk kifogstalanok, tkletesen elegendek az authoz. Kicsit taln tl ers is a rsegtsk, az ABS gyakrabban kattogott a kelletnl.
A fogyaszts vltozatosan alakult a teszt sorn. Kezdetben, amg gyakran prblgattam, hogy szl a motor, hol van a leszablyzs (7000), milyen sebessgnl kell negyedikbe kapcsolni (140 km/h), felcsikkan-e mg gyors harmadikba kapcsolsnl is a kerk (nha igen), 14-15 liter benzint jtszottam el minden szz kilomterre a szmtgp szerint. Ksbb, ahogy csillapodtam, 10,9-re sllyedt az tlag, de ekkor mr 7,5-8 literes orszgti tlagok is el-elfordultak. A vrosba visszatrve jbl jn a szvbaj: Budapesten a Renault Sport nem hajland 14 liternl kevesebbet enni. 1355 kil, ktliteres turb, istenem, ez van. Azrt a VW 1.8T-je ezt jobban csinlja.
A Mgane Sport orszgton, hosszabb utakon vezethet takarkosan, de nem hinnm, hogy erre brki tartsan kpes volna. Egyszeren lehetetlen nem megelzni mg azt a kamiont, elrni mg azt a zldet, vagy kicsit megcssztatni mg abban a kanyarban. A Sport megjells nemcsak a modellvltozatot, de az aut lelkt is meghatrozza, ezzel a kocsival nem lehet nem gyorsan menni. Eddigi praxisomban az utcai turbsok kzl az Impreza WRX volt hasonlan nyughatatlan karakter, a Leon Cupra R-rel, az Octavia RS-sel erfesztsek nlkl is kpes voltam nyugodtan, bksen autzni. Bezzeg a Volvo V70R 300 lerejt kifejezetten nehezemre esett elkeresni a motorbl - hvs skandinv llek. Aki gy dnt, Mgane Sporttal rja az utakat, s nem akarja napokon bell elbukni a jogostvnyt, az hasznlja btran a tempomatot, n is ezt tettem.
A Mgane Sport ra csak els hallsra durva. A 7 260 000 forint mindjrt nem tnik soknak, ha megnzzk, menyibe kerl az azonos teljestmny Leon Cupra R: 8 217 000 Ft. Ha a jval gyengbb, 192 lovas, igaz hathengeres BMW 325 ti Compact 9 390 000-es rt nzzk, mr szaladunk is a Renault-szalonba. A Mgane RS-hez ksrtetiesen hasonl karakter Focus RS 9 750 000 forintos rcdulja miatt ksztet fejcsvlsra. Mg a llekben a Mgane Coup Sporthoz igen kzel ll 250 lers, V6-os 3.2-es Alfa 147 GTA is jval drgbb, mint amit a teljestmnyklnbsg indokolna: 10,5 milli forint. Japnbl 192 lerejvel s 5 670 000-es rval a Corolla TSport, 200 lerejvel s 6 999 000-es rval a Civic Type R versenyez - kicsit gyengbbek, kicsit olcsbbak s szvmotorosok. A Mgane Sport ra mg akkor sem rossz, ha a tesztaut b flmilli forintnyi extrjt is hozzadjuk, hiszen a Mgane Sport vegtet s brls nlkl jval kevesebb lenne.
|