|
Ford Focus ST - 2005
Syl@rd 2005.11.26. 23:57
A mini repltr, ahol gpnk leszllt, Bernie Ecclestone- - a Formula-1 isten -, csakgy, mint a versenyplya, ahol a 225 lovas Focus ST-t kiprbltuk. Mi sem termszetesebb, hogy este a j reg Bernie szllodjban pihentnk meg egy nehz nap utn.
 A vilg legszebb szne
Mr tl vagyunk a Megane RS-en, a Golf GTI-n s az Astra OPC-n, pp ideje volt, hogy a Ford is kirukkoljon egy igazi hot hatch-csel. (sajnlom, nincs r magyar sz) Br tudsukat, menetteljestmnyket tekintve ezek az autk nagyon hasonltanak egymsra, karakterk ersen eltr: a Renault a knnyed, a Volkswagen az eminens, az Opel pedig a vagny. Kvncsi voltam, a Focus ST milyen tulajdonsggal teszi teljess a kpet.
 Htulrl is dgs
Az j Focus csnybb, mint a rgi, a sportcsomag azonban nagyon jl ll neki. A 18-as felnik egy olasz szupersportkocsin is jl mutatnnak, az egyedi htrcs, az ltets s a gigszi lgterel sokkal agresszvabb vltoztattk az orr-rszt. j motvum az aut oldaln lv dombor, piros ST felirattal dsztett alumnium tblcska, s a visszapillant tkrbe integrlt fehr indexbura. A kdlmpkat ell-htul egyarnt alumnium keretbe foglaltk, s kt szp krmozott kipufogval meg egy mretesebb hts szrnnyal fejeztk be az nneplst a Team RS dizjnerei, de egy kicsit elkomorodtak, amikor ksbb meglttk az OPC Astrt.
A beltr nagyon kellemes. Alumniumbett virt a hromklls brkormnyon, s a pedlok is fmbl vannak. A mszerfal ttekinthetsge plds. A kzpkonzol felett j, hrom rszre osztott mszeregysg jelent meg, melyrl a turb- s az olajnyomst, valamint az olaj hmrsklett olvashatjuk le. A Recaro lsekbe felr nlkl krhetnk piros, kk vagy narancssrga szn vidm brbettet.
Van kt klnleges ST-szn, a Performance Blue s az Electric Orange, melyeket mezei Focusokon nem lthatunk majd. A teszttra egy csodlatos, rikt, elektromos narancsfnyre fjt autt vlasztottam, ugyanis ez a legszebb szn, amit valaha is lttam. Annyira megkap, hogy valsznleg brmi jl mutatna, ha erre a sznre festenk.
 A mszerfal knnyen tlthat, jl nz ki a sok fmbett
Bellrl sajnos nem sok ltszik belle, de egy 225 lers autban nem is baj, ha nem vonjk el holmi rikt sznek az ember figyelmt vezets kzben. A Recaro lsek minden szempontbl tkletesek, csak egy kicsit magasan kell lnnk, de gy ltszik, manapsg ez a trend, tessk hozzszokni!
 Az thengeres motort a Volvbl mr ismerjk
A motor kellemes, mly bgssal kel letre. A kategria tbbi kpviseljnek ktliteres, ngyhengeres, az ST-nek 2,5-s, thengeres turbmotorja van, gy a Focus ebbl a szempontbl unikumnak szmt. A blokk a Volvbl szrmazik, s nmi reszelgets utn iszonyatos, 320 Nm-es nyomatkra kpes 1600-4000-es fordulatig. Ez lehetv teszi, hogy harmadik, de akr negyedik fokozatban is visszavlts nlkl elzzk meg az elttnk cammog autkat egy ktsvos ton, s az thengeres hangja is egyedi, de a motor valahogy mgsem illik egy hot hatchbe. Ezek az autk knnyed, frge sportautk, amik azrt kszltek, hogy lvezzk a vezetst, vltogassunk, kigyorstsunk, fkezznk s vltsunk vissza jra.
 Az aut oldaln lv dombornyoms ST tblcska
 A hts szrny Jost Capito szerint nem gtolja a gyorsulst, viszont leszort
 Ell-htul Recaro
A Focus egy kicsit mskpp mkdik. Mg a szk kanyarokban sem felttlenl rdemes visszavltani harmadikbl, hiszen a brutlis nyomatk mr alacsony fordulatszmnl is kirntja az autt a kanyarbl, radsul a motor, ha nagyon forgatjuk, hajlamos r, hogy kigyorstsnl eszeveszetten prgesse a kerekeket az tfellet felett. Hogy ez elny vagy htrny, azt minden autvsrl maga dnti el. Nem mondom, hogy nekem nem tetszett az thengeres, st, az erejvel nagyon elgedett voltam, de a fent emltett hrom modell motorjnak a karaktere jobban illik ehhez a kategrihoz.
A fkek nagyon meggyzek, a kemnyebb lengscsillaptk, rugk, a 15 mm-es ltets, a megerstett karosszria s a 225/40 R 18-as gumik mind egyetlen clt szolglnak. Az ST megll, mint a cvek, radsul remekl fordul, de kzben egy kicsit tvolsgtart marad. A kormny nagyon precz, de nem kzvetti az utat elg intenzven, s az alulkormnyzottsg is erteljesebb, mint a kategria tbbi kpviseljnl.
Mindenre van magyarzat. A knyelem s a biztonsg fontos szempont, az ST pedig utcai aut, s a htkznapokban is helyt kell llnia, akrki, akrhol vezeti.
Persze az is lehet, hogy egyszeren a 2,5-s blokkot volt a legolcsbb fejleszteni, aztn az aut egy kiss orrnehz lett. Sosem fogjuk megtudni. Arrl, hogy a futm mennyire tolerns, nem nyilatkozhatom, a kzel 200 km-es tesztt alatt ugyanis nemhogy ktyt, mg grngyt sem talltunk a francia utakon, de az biztos, hogy a fnk, Jost Capito, s a Team RS mrnkei egy felettbb biztonsgos futm-belltsra trekedtek.
 A plya a befektet nevt kapta a keresztsgben
A msodik napon a Paul Ricard tesztplyn mlythettk el tapasztalatainkat. Mr sok krt mentem a Focusszal, mikor egy jabb fordul eltt kollgim az sszes tesztautt elfoglaltk, gy n szomoran tkullogtam egy sokkal gyengbb Fiesta ST-hez. A Fiestt mr ismertem, annak idejn egyetlen igazi hibt talltam benne, hogy nem brtam beleszeretni. Aranyos kisaut, sok j tulajdonsggal, de nem kifejezetten versenyplyra termett.
Le Castellet s a Paul Ricard versenyplya
 Egy templom Le Castellet-ben Le Castellet egy kicsiny francia falu Dlnyugat-Franciaorszgban, kevesebb mint 5000 lakossal. A tj nagyon szp, a falu kellemes hangulata is lenygz. Nhny kzpkori plet sznesti a kpet, ez azonban mg mindig nem elegend a vilghrhez, hiszen a krnyken j nhny falucskban megtallhatjuk ugyanezt. Ha nem plt volna mellette versenyplya, valsznleg nagyjbl annyian ismernk, mint Mogyordot huszonegynehny vvel ezeltt.
A Paul Ricard versenyplyt 1970. prilis 4-n adtk t. A nvad nem egy versenyz, vagy a plya tervezje; a befektet przai mdon, sajt magrl nevezte el a ltestmnyt. A modern, gyors, biztonsgos s kivl minsg plyn 1971-ben mr Formula-1-es futamot rendeztek, amit 1990-ig tovbbi tizenhrom kvetett. A nagy gyztesek - Ayrton Senna, Nelson Piquet, Alain Prost, Jackie Stewart, Niki Lauda, James Hunt, Ren Arnoux, Mario Andretti, Nigel Mansell s Jean Alesi - kpe ma is ott virt a plya mellett lv kiszolgl pletben. 1991-ben a Formula-1 Magny-Cours-ba kltztt, de az let ettl mg nem llt meg. Autk, motorok, st, 500 ler feletti nyerges vontatk is gyilkoltk egymst a Paul Ricard-on.
1999-ben vette kezdett a versenyplya letnek j szakasza, amikor az Excelis Company - vagy ha gy jobban tetszik, Bernie Ecclestone, a Formula-1 nknyura - amgy replterestl megvsrolta a ltestmnyt, s nem sokkal ksbb az Htel du Castellet-t, a plytl mindssze nhny percre lv luxusszllodt is. Nagyszabs munka vette kezdett, tbb mint 1200 ember dolgozott, hogy a Paul Ricard a vilg egyik legkvnatosabb tesztplyjv vltozzon.
A tesztplyt irdatlan, aszfaltozott bukterei nagyon biztonsgoss teszik. Az j plya a rgi aszfaltcsk kt szra kz ptett tkt szakaszokkal 40 fle mdon varilhat. Van itt minden. Hossz egyenesek, hajtkanyarok, elnyjtott, hossz vek, nagyon gyors kanyarok s olyanok is, melyek beszklnek, mg locsolrendszer is van, hogy szraz idben is lehessen vizes plyn tesztelni. Nem csoda, hogy a Toyota F1 Team rgtn a 2001 mrciusi sajtbemutat utn gyakorlatilag be is kltztt, s boldogan hasznlja a Paul Ricard-t azta is.
 A kis Fiestt sem szabad lebecslni
risi meglepetsben volt rszem ezutn. A 150 lovas Fiesta termszetesen sokkal lassabb volt az egyenesekben, mgis szrakoztatbb volt nagyobb testvrnl. A Fiesta kevsb alulkormnyzott, mint a Focus, s a vezetsi lmny is sokkal kzvetlenebb. A Focus ST ugyanazt az arct mutatta, mint kzton. Gyors, magabiztos, biztonsgos, de egy kicsit vrtelen, s alulkormnyzott a vetlytrsakhoz kpest.
Rjttem, a nyugodalmas jelzvel illethetem. Focust, ha egy hot hatch egyltaln lehet nyugodalmas. Az ST nagyon gyors: 6,8 msodperc alatt van szzon. Csodlatosan sszerakott, j minsg aut, ami nem csak thengeres motorjval lg ki egy picit a tbbiek kzl. Kicsit visszafogottabb, mint a vetlytrsak, de mg gy is vrbeli lmnyaut, gynyr, narancssrga sznvel, htmilli alatti rval mlt vetlytrsa lesz Astra OPC-nek, Megane RS-nek, Golf GTI-nek.
|