Volkswagen Touareg V6 3,2 s V10 TDI Tiptronic
Syl@rd 2005.11.27. 02:25
A Volkswagent - desanymhoz hasonlan - bogrfbia gytri. 40 ve a VW Bogarat jelentett, ma csillaptottan visszahzd kapaszkodt. Az utbbi vekben kmletlen hevessggel tr a npautsgbl a presztzsautsg fel, s tkozottul jl csinlja.
A Phaeton bevezetse eltt a vilg tele volt cinikusan hehersz s legyintget szakmabeliekkel. Aztn kijtt, kiprbltuk, s a nemzetkzi szaksajt sszesen egytrilli oldalnyi Phaeton tesztje utn a tteles hibalista nagyjbl gy nz ki: ... taln nem fogjk tl sokan megvenni ennyirt ezzel a nvvel, vagy nem is tudom, iz.
Szval az els nagy dobs - technikai rtelemben legalbbis - bejtt. De voltunk mg pran, akik azt mondtuk volna, hogy elbb fog az angol kirlyn tuk-tukon jrni, semmint a VW rendes luxusterepjrt csinljon. Aztn megkaptuk a Touareget, s megint lttek a krrvend vigyorgsnak.
Kezdjk az elejn. A Touareg eleje szp. Egyszer, elegns, nincs formailag agyontletelve, de tkletesen hibtlan. Az oldala gigszi s finoman domborod, a hta kicsit esetlenebb, de messze nem csnya, mindenkppen szebb, mint egy igazi tuareg Timbuktu s Marrakesh kzt flton, az utols kulacs vizvel.
Elsre amolyan kellemesen nem tl izgalmas forma, aztn minden egytt tlttt nappal egyre rokonszenvesebb. Mire visszaadtuk, (majdnem - wr) mindenki szerint csinos aut volt. Az egy percig sem krdses, hogy a VW tud jl sszerakott, tisztesen megcsinlt autt gyrtani, st, mr luxusautt is, de a terepjrgyrts mgiscsak kln szakma.
A Touaregben a specifikci szerint minden megvan, amitl egy SUV, azaz hobbiterepjr, (azaz kedvenc szerkesztsgi mszavunkkal flszerzet) igazn j lehet. Vltoztathat magassg s csillaptsi karakter futm, kapcsolhat kzps s felrrt hts differencilzr, lejtmenet-vezrl elektronika, ers motor, s mg msik hsz dolog, amiket egyesvel nem sorolunk fel. De specifikcit gyrtani lnyegesen knnyebb, mint autt, ezrt a vezetsig semmit sem hittnk el.
Szerencsre az els beszllskor a vltoztathat hasmagassg norml vrosira volt kapcsolva, gy nem kellett elvenni az ipari alpinista felszerelst. Legmagasabb llsban ugyanis a Touareg alja 30 centire van a fldtl, amivel a kemnyvonalas off-roadernek szmt Toyota Landcruisernek, Range Rovernek, vagy lnyegben brminek a szeme kz nevet. Ilyenkor optikailag is alaposan kiteljesedik, a felemelt Touareg kt Golf kztt kimondottan vicces ltvny.
Elsre a V10 TDI-t prbltuk ki, ami a cscsmodell. A slusszkulcsfordts formalits, az nindtt nem mi mkdtetjk, hanem elektronika, egy pccints utn el lehet engedni, a motor beindul magtl. Az tliteres, tzhengeres, biturb iszonyat meglepen udvariatlan kerregssel kezd, mintha a teherauts mret mell a hangulatot is sikerlt volna bepteni. Aztn kisimul, s nzeldsnket alfestend marad a diszkrt morgs.
A beltr kikptt Phaeton. Rengeteg hely, tkletes anyagok, ultraegyszer formk, zlses, funkcionlis, nem tl rdekes. Defenzv dizjn, nem ihletett, lelemnyes szpsgvel akar megnyerni, hanem mesterien kudarckerl; semmibe sem lehet belektni, minden pont j. Szp br, szp manyag, szp fa, finoman szgletes vonalak, a Touareg elegnsan fog megregedni.
A hatsebessges automata finom, a 333 lers V10-es pedig groteszkl knnyen szalad a kt s fl tonnval. Normlis krlmnyek kzt. Az els dhdt llrajtot ugyanis sokat ltott bartnm nulltl szzharmincig vgigsiktotta.
7,8 msodperc szzra brmilyen auttl gyors. A Touaregnl azonban azt rezni, hogy a 750 Nm-es nyomatk (hall, ez msfl M5-s BMW!) a ngy kereknl fogva elrerntja a parlament kupolatermt, s valahogy ez a borzalmasan megldul kt s fl tonna bennakasztja az utasban a cizelllt mondatokat.
Norml llsban a Touareg knyelmes, elkpeszten civilizlt, s igen, kanyargs ton egy kicsit nehzkes. Nem gyorsulsilag, mert az tnyleg rmiszt, s a fkek is nagyszerek. Egyszeren csak arrl van sz, hogy egy rettenetes mret s sly motor l a kormnyzott els kerekek felett, ami tehetetlensgnl fogva nem szereti, ha ide-oda rncigljk.
Pedig a futm aldolgozik rendesen, leengedi a kasztnit, ahogy n a temp, sport llsban pedig annyira felkemnyedik, hogy minden kis thibt rezni. Ezek viszont szemlyauts fogalmak, a Touargenl pedig messze nem szemlyaut testben lnk. Ellenben nem billeg, nem imbolyog, nem szerencstlenkedik az ton, stabil, a nmet autplyknak rmletes dmonja lesz, ezt garantlom.
Mivel ez a cscsmodell, benne van a nagy, sznes kijelzs kzponti szmtgp, amit kziknyv nlkl is normlisan lehetett kezelni 10 perc tanakods utn. Ez j hr, mert a luxusautkban az elektronikus intelligencia ijeszten gyarapszik, s ezek kezelhetv ttele a legszebb ergonmusi kihvsok egyike. Radsul a Touaregben a legfontosabb elektronikkat - fleg a futm karakterre, magassgra s a hajtsra vonatkozkat - kln tekerkkel llthatjuk a kzpkonzolrl, gy nem kell percekig bolyongani a menben, ha az otthonunk s a golfplya kzt flton vletlenl a somogybabodi siratfalba futunk.
Egy dologra nem j a vezrlpult, a cscshifi kezelsre. Nem a pult hibja, ott kedvnkre lltgathatunk mindent, de sajnos a jobbik hifi minden prblkozs dacra siralmasan szlt. Fenyegetzhettem Sircam vrussal, mikrohullm bombval, mly hangot egy fikarcnyit sem sikerlt kicsikarni. Nem utcra szl puffogsra gondolok, hanem egy tlagos basszusgitr hangjaira. A dolog hihetetlen, n egyedi hibra gyanakszom (a Phaeton- sem szlt szpen - wr). Amg nem sikerl egy msik ilyen Touaregbe belehallgatni, nem is veszem komolyan. De legalbb megsztuk a kk httrfnyt.
Itt viszont kifullad a kritika lendlete, a Touareg V10-ese vilgver behemt, a tulajok vidoran tankolnak majd bele 100 kilomterenknt 27 liter gzolajat, ahogy mi is tettk. Ez nem pont egy hagyomnyos dzeles rtk, de a teljestmnnyel s az abbl fakad lmnyorientlt autzssal slyozva elmegy.
A V10-es viszont csak egy jszakt tlttt nlunk, utna tkltztnk a V6-os, 3,2-es alapmodell benzinesbe. Azaz ez sem volt teljesen alap, mert a dzelhez hasonlan hatsebessges automatavltja, lgrugs futmve, brkrpitja, xenonlmpja s motoros csomagtartcsuks-rsegtse volt. Mindezt 15,8 millirt.
Ebbl hinyzott a sznes kzponti kperny, ami nem baj, mert cserbe megjttek a hinyz hangok a hifibl. Kk httrfny gyben a skizofrnia nyert: a kzpkonzol klmavezrljn van, msutt nincs. A mszerfal egybknt azonos, azaz nagyon szp.
A 3,2-es mr az els mtereken feltnen sokkal knnyedebb karakter. Tisztra mint Soma utn Hfehrkvel tncolni. Ennyit tesz, ha nincs egy komplett Suzukira val vas betuszkolva a motorhztet al. Vidmabban kanyarodik, kezesebb, virgoncabb. Lassbb is; vrosban ez is nagyon ugrik, de autplyn mr nehezebben lkdsi szt a levegt maga eltt. Mindez persze viszonylagos, gy is 9,9 alatt van szzon, s megcspi a 202-t.
A knnyebb orr az aszfaltos viselkedssel csodt tesz. A Touareg automata llsban klasszikus luxusaut, lehelletnyit dcgsebb rugzssal, ami a kemny terephez igaztott masszv futm s a nehz, nagy kerekek hozadka. Viszont gy is nagyon knyelmes, az thibkat informciknt kapjuk, nem bosszant csapsknt. Klnben is van mg a comfort fokozat, amelyben vgkpp limuzinoss szeldlnk, nmi hajkzs hangulati alfestssel.
A legmeglepbb azrt egyrtelmen a sport lls. Ilyenkor a Touareg beguggol a kerekei kz, felpumplja a lgrugit, s a kategrija legjobb aszfaltmenje lesz. Nem vletlenl vannak a futmben ell-htul ketts keresztlengkarok, ami rendes terepjrban pont olyan ritka, mint Forma-1-es autn a boztrcs. Ilyenkor tnyleg valszertlenl stabil, kemny, frge, egy hangrnak nem lenne szabad ilyen vehemencival hastani a visegrdi szerpentinen, plne nem ilyen termszetesen, erlkds nlkl.
Hl' istennek a Touaregnl nem kormoztak a prosok, hogy nem igazi terepjr ez, hanem csak egy saras fldton is boldogul 4x4-es. Ehelyett szinte arccal leterepjrztk. Ezrt igazn felszabadultan nevettem, amikor a csalitosban sk ton, a fagyott fldet bort tizent centis hban remnytelenl elakadtunk.
A hast felemeltem a maximumra, kzzel zrtam a kzponti difit (a felras hts difizr kimaradt a tesztautbl), s hallgattam, amint kattogva, reszketve, a ngy kereket felvltva fkezve kszkdtt. Hiba. Pedig a 4XMOTION papron nagyon gyes. Az alapveten 50-50%-ban elosztott nyomatkot akr teljesen az egyik tengelyre kldi, van benne felez, fkezssel imitlt elektronikus difizr az igazi mell, s mg gy se mozdultunk.
Kiszlltam, hitetlenkedve krbejrtam, visszaltem. Beraktam D-be, gzt adtam, s mg egy kis dhdt kerepls mellett, a ngy kerkkel klnbz temben hoszlopokat lve egyszerre kivnszorogtunk. Taln igazuk van az amerikai szemlyisgfejleszt szakembereknek, hogy a sikerlmnynl nincs jobb sztnz. Az rthetetlen kezds utn a Touareg megtltosodott, s egszen meglepen kivl terepjrv alakult. Fl ra mlva olyan helyeken mentnk el knnyedn, ahova korbban felnzni se mertem.
Mostanra elhiszem a gyri adatokat: a Touareg felmegy a 100%-os emelkedn (az ugye 45 fok), s nem borul fel ugyanekkora oldaldlsnl. Meglehetsen j egy olyan auttl, amibe bels eltt legszvesebben leveszi az ember a bakancst.
Tovbbra is valszntlen, hogy egy ilyennel valaki komolyan terepezzen, belegondolni is szrny, hogy hny rteg lakkban s gyngyhzas-metlos festkben szntannak hercig barzdt a rgyez gallyacskk. Annl is rokonszenvesebb, hogy a VW-nl vettk a fradsgot, s lelkiismeretesen felksztettk a Touareget olyasmire, amit alighanem rkre meg fog szni.
Nlunk egyelre a 3,2-es benzines az alapmotor, pedig elvileg van egy 2,5-s TDI is. Kne is nagyon, mert a terepezs nlkl, norml vrosi zemben mrt 24-25 literes fogyaszts majdnem olyan meredek, mint a Touareg ltal mg pont lekzdhet meredly. Ezen kvl van egy 4,2-es, 310 lovas, V8-as benzines, s az ominzus V10-es biturb dizel.
A Touareg az aszfaltjrsnak s a terepjrsnak egy olyan jl sikerlt hibridje, aminl jobbat jelenleg nemigen tallni, plne nem az rrt. 13,5 millirl indul, s vgig gondosan alvg az ber-presztzsterepjr rszintnek. Radsul jl nz ki kvl-bell, s a Phaetonra les mrkajelzs-sznobria sem fenyegeti. A ma kaphat legjobb Volkswagen.
rtkels: 4,5 - A legjobb VW/Ft arny a piacon |
 |
 |
 |
 |
 |
|