Mazda RX-8
Syl@rd 2005.11.27. 02:32
A Mazda Olaszorszgban, Riminiben mutatta be j sportautjt; Bolognban szllt le a gp, a tesztautk a kzelben vrtak. Az els eurpai RX-8 flottval tettk meg a j 100 kilomteres utat a hres frdvroskig. Ritkn adatik az embernek ennyire emlkezetes auts lmny.
Mi lett pldul azokkal, akik akik a legutols 626-ost terveztk? Vagy a Demit? Levontk a megfelel kvetkeztetst, elvgeztk magukon a Japnban ilyenkortjt esedkes sebszeti-belgygyszati beavatkozst, tetemket s kiontott zsigereiket az illetkes szakemberek eltakartottk, majd munkba lltak az j dizjnerek?
Mert ez teljesen ms dizjn. Mlt a Mazda j korszakhoz, amit a 6-os szria nyitott, s amit kisebb mrtkben br, de folytat a Mazda 2. Az RX-8 gy szp, ahogy van. Tkletesen megfelel az eurpai zlsnek, pedig Japnok terveztk, lehet, hogy a Toyotnak is ideje volna leszoknia a francia rivirn elhelyezett, kzpszer megjelens modellekre szakosodott stdijrl.
Huh, azok az els srvdk! gy domborodnak, mintha a kerk a klasszikus, csupasz sportautk stlusban klnlne el az aut testtl. Az eleje valahogy felismerheten mazds, pedig a kiss erltetett, j mrkaarculati elem, az tszglet fekete htrcs alig lthat a nmet rendszmtbla mgtt. s a lmpa is csak akkor hasonlt a 6-osra, ha nagyon akarjuk. A motorhztet Wankel-dugatty alak dombortsa pedig rtelemszeren nem is lehet ms Mazdn. No mindegy, a Mazda j palettja dizjnban igen ersre sikerlt, egysges az arculat, de nem gy, mint pldul az Audinl, ahol majdhogynem teljesen egyforma az A4-A6-A8.
Ell tulajdonkppen kt Wankel-rotor van, a motorhztet-homortson hvl tettek mg egy kis fekete hromszget a kdlmpk kz is. Oldalrl szp, lendletes forma, a kis illesztsi hzagok miatt a hts ajtt csak akkor vesszk szre, ha nagyon akarjuk, s persze kit rdekel a hts ajt, amikor mindenki ezt a nagyvonal, erteljes htst strli; a kerekek felett les domborts, a csomagtart peremn diszkrt kilpl a lgrvny meg a tekintetek levlasztsra.
Kszlt egybknt tanulmny-RX-8-as rendes, ktoldalt felfel mered hts szrnnyal, elg knyrtelen. A hts lmpban meg van valami a Mazda eladsi vilgrekorder roadstere, az MX-5-s lmpibl. Egyvalami hinyzik csak, egy j nagy toltet, de amikor szv tettem, azonnal kzltk, termszetesen van ilyen opci.
jdonsgknt hirdetik, valjban nem az, de kit rdekel, hogy a Mazda j sportkupja valjban ngyajts: a htsk elre nylnak, akrcsak a B 2500 Freestyle-ban. Szegrl-vgrl tulajdonkppen ez is szellemi bugzs az Alfa Rometl, hiszen a 156-os volt az els olyan aut, ami ktajtsnak nzett ki, msrszt azonban mivel a megolds idkzben megjrt egy kisteheraut-terepjrt is, egybknt is, ez fordtva nylik, s vglis a Mazda csak szlesebb krben alkalmazza sajt szabadalmt.
A beltr majdhogynem tkletes. A Mazda formatervezi onnan lopkodnak, ahonnan tnyleg rdemes: az Alfa Rometl. Onnan vannak a szp, vezet fel dnttt, ovlis keret csmszerek. A hangsly termszetesen a fordulatszmmrn: alul a nulla, fell a 9000, azaz kilencezer, a piros mez eleje. A csmszert valsznleg mr az Alfa is azzal a cllal csinlta ilyenre, hogy a kilomterrra passog s aggodalmaskod Anyu ne rontsa el a vezets rmt. Az RX-8-asban az utaslsrl csak az aktulis fordulatszmot s a megtett kilomterek szmt ltni - elbbit a motorhang alapjn hiba is prblnnk leplezni, utbbi viszont fontos, ha egytt navigl a csald.
Elg alfs mg a kzps levegbeml, a szgletes, meg a kt szls, kerek. s ugyancsak az Alftl lopdott a mszerfal kellemes, rcsks fekete bortsa. Meg a hamarosan bemutatkoz Mazda 3-as, amit mellkesen mutogattak Riminiben, az egy az egyben a 156-os jrartelmezse. s termszetesen mindez nem dorgls, hanem egyrtelm dicsret: igen, igen, tessk j sokat lopni az Alftl!
Szpek s jk az lsek, br a brben az igazi a j kis izzads, a legszebb taln a piros-fekete s a barna-fekete vltozat. Az Alfa szellemi termkeinek eltulajdontsn kvl mg egy fonts, felttlenl dvzlend aprsg: a rdi krli borts fekete bakelit, amit az j A3-asban is nagyon szeretnk.
A kormny nem igazn kzvetlen, az Alfa GTV-nl ugye 1.9 fordulatig az t a baltl a jobb vgllsig. Itt 2.9. A msik kevsb j hr, hogy maga a kormny si mazds szoks szerint nagyobb a kelletnl, krlbell ott kezddik a karimja, ahol vgzdnie kellene. s csak fel-le llthat, mrpedig mivel sokan panaszkodtak arra, hogy tl kzel van, j lenne kicsit beljebb tolni. Ennyi a rossz, a tbbi mind j, a fogsa, meg maga a kormnyzs is, a vltoz erej elektronikus szervval, ami nagy sebessgnl tkletesen kemnyedik fel.
s egy jl kivitelezett ketts lengkaros felfggeszts els futm gy, hogy az els kerekeket meg sem kell hajtani, a vilg legjobb mulatsgt jelenti - ennyire biztonsgosan, kiszmthatan, megnyugtatan igen kevs autval lehet krkdni. Meg persze biztonsgosan kzlekedni az unalmas mindennapokban. A f lvezeti rtk persze, amivel brmikor feldobhatjuk az ellaposod partit, maga a Wankel motor, de errl kicsit ksbb.
Mink mr semmit se hisznk el, amit sajtanyagokban lltanak, fleg, ha ellenkezik a jzan sszel, meg a korbbi tapasztalatokkal. Teht ha azt mondjk, cskolom, a mi ngylses sportkupnkban htul is teljes rtk helyek tallhatk, mg csak nem is legyintnk; az effajta kptelensg oly' mrtkben lpi tl ingerkszbnket, hogy meg sem halljuk. Sportkupban htul kt macskazsmoly van, ez abszolt helynval, pp az benne a sport, hogy ritmikus sportgimnasztikra s dzsiu dzsicura jratjuk a gyerekeket, s hosszabb utakon az egyik szpen behajtogatja a msikat. Nissan 200 SX, hehe, Alfa Romeo GTV, haha, Toyota Celica TSport, hihi, BMW 3 Compact, ehe-ehe, persze, hogyne, ngylses, ksznjk, tudjuk, ismerjk.
A mazdsok viszont annyiszor rgtk a sznkba ezt a ngy teljes rtk lst, hogy kiprbltuk. Ezennel tanstjuk, hogy br mg lben ltva az autt is hihetetlen, de ezttal igazat mondanak a hazudozs gnjvel (Y kromoszma hosszabb szra, balrl a msodik) bizonytottan rendelkez marketingesek. Htul tnyleg el lehet frni, emberhez mlt krlmnyek kztt.
Hl'isten a kardnalagt miatt fel sem merlhetett, hogy ebbl tszemlyes aut legyen, az a ngy viszont tkletes knyelemben utazhat. Az RX-8 nem nyomortja meg a gyermekeket, legfeljebb a gonosz apu a brutlisra hangolt gyri mlynyomval, a kuffkuff zent vltetve. A gyerekek jtszhatnak a sajt kardnboxukkal, vagy lebillenthetik a slcalagt ajtajt, s feleleventhetik, milyen volt kiskorban David Merlini.
Szval teht iz, lssuk mr, mitl megy az RX-8-as. A Wankel motortl, mely robbanmotor, de msban alig hasonlt az elterjedtebb benzinmotorokhoz.
Hulahopp |
Szerkesztsgnk komoly energit fektetett annak kitallsba, vajon Felix Wankel uf volt-e. Mert ezt a mkdsi elvet l ember nem tallhatja ki, nem jhet r magtl. A Wankel-motor dugattyja egyszerre szv, srt, robban s intzi a kipufogst, forgatja a ftengelyt s egyszerre kt krven szambzva oldja meg a matematikusok si problmjt az excentrikusan prgetett hromszg ltal lerajzolt skidomrl.
Az Otto-motorok kt dolog miatt fejletlenebbek, mint a Wankel. Az egyik, hogy nagyobbak, nehezebbek, jval tbb alkatrszbl llnak. A msik, hogy dugattys robbanmotornl a robbans nem forgatnyomatkot hoz ltre: a dugatty ide-oda siklst forg mozgss kell alaktani.
A rotary engine-nl ezzel szemben nincsenek felesleges, talaktand mozdulatok, egyszerre szv, srt, robban, kipufog, s mivel nincs tili-toli, csak forgs, jobban prgethet. Az Otto-motoroknl kt ftengelyfordulatra esik egy munkatem, addig a Wankelnl 1/1 az arny, de ltalban Wankel-mkdst megrteni inkbb csak komoly animci megtekintse utn lehet. Maga a kivl Mazda Mester meslte, hogy is csak akkor fogta fel a dolgot a maga teljessgben, amikor a gyri RX-7-guru, Kincses mester megmutogatta neki egy konkrt, sztszedett motoron.
Az RX-7-es, s ltalban a Wankel motor nlunk abszolt kurizum, amire vgynak a klenlegessgre s jra fogkonyak, viszont flnek is tle. A Wankelrl sok rosszat hallani, fleg a tmtetlensgi problmkrl s a lehzlek kopsrl. Viszont ahogy a balmazjvrosi guru elmondta, az ilyen gondok se nagyon jelentkeznek 2-300 ezer lefutott kilomter eltt, s akkor is sima gy a motorgenerl. A msik rv a Wankel motor mellett, hogy a Mazda tbb mint 800 ezret adott el az RX-7-esbl, gyakorlatilag csak Japnban s az Egyeslt llamokban, ez pedig mr elg komoly szm.
Kedvenc Mazda Wankel-trtnetem, hogy a III. genercis RX-7-essel gyakorlatilag befejeztk, vagy legalbbis szneteltettk a forgdugattys motor fejlesztst. A Mazdnl azonban nhny mrnk munkaid utn, puszta kedvtelsbl kezdte csiszolgatni a konstrukcit. k talltk ki, pldul, hogy oldalra, az gstr palstjra helyezik a kipufognylst.
A bels kalzfejleszts pedig lassan a fnksg tudomsra jutott. A vezetk megvizsgltk, hogy llnak a vidm fik a Wankel-rotorral, s gy talltk, j project szletett, amit a nagyv friss tallmnyok miatt egyenesen REnesis-nek neveztek el, ami annyit tesz, RE, vagyis Rotary Engine, s (ge-)nezis, mint teremts. | | |
Trztassuk egy kicsit ll helyben. Zumm-zumm? Ht, az tovbbra is inkbb az MX-5-s dugattys ngyhengerese marad. Ez inkbb viu-viu, affle turbinahang, magasan, de rcesen vinnyogva, enyhe Playstation-stlusban.
Borzaszt simn jr, forgdugattyknl nincs ssze-vissza kalimpls, mint egy Otto-motorban, ami csak klnlegesen j konstrukcik esetn (Subaru boxer, BMW soros hatos) mkdik ilyen szpen. Elg gyorsan prg fel - nem berheltem ki a lgszrbettjt, de gondolom, erre is r lehet barkcsolni egy direktszrt, s azzal mr tnyleg flelmetesnek grkezik.
A hengerrtartalom krdstl rdemes eltekinteni, hiszen a Wankelnl kettes szorzval szmolnak, ezt pedig mg a magyar trvnyhozk is tudjk: Wankel-autt nem felttlenl olcsbb tiratni s biztostani. A REnesis is a 2.5-3 literes kategriban nyerte el az v motorja cmet.
A teljestmnygrbe valami nagyon egyedi. A 231 lers vltozat egyltaln nem gy megy, mint egy turbo (nem is az): mr 2-3 ezres fordulat kztt megindul, s vgig szp folyamatosan ersdik. s br ekkora teljestmnnyel elg kihegyezettnek tnik, teljesen ms, mint a gyrilag nagy teljestmnyre tuningolt szvmotorok, mondjuk a Focus ST 170-ben, vagy a Honda Integra TypeR-ben. Az RX-8-as Wankelt nem kell prgetni, hogy menjen, vagy hogy egyltaln le ne fulladjuk az araszolsban.
Nem kell prgetni, de lehet, mint semmi mst. Hogy a fordulatszmmr piros znja 9000 felett kezddik, bizony tnyleg azt jelenti, hogy adott esetben egy elzsi lehetsgre vrva felkapcsolunk, s knyelmesen autzunk az 5500-as tartomnyban. Aztn visszavltunk, hallgatjuk a kipufog csendes vltst, mert motorhang gyakorlatilag nincs, lvezzk az ert, s amikor kicsit 9000 alatt megszlal egy finom bimbamm-jelzs, feljebb kapcsolunk.
A gyorsuls sem prsel az lsbe - nem mintha nem gyorsulna, mint a fene, csak sokkal egyenletesbb a teljestmny- s nyomatkgrbe. s ha belegondolunk, a szeld nyomatknak vannak elnyei is, pldul egy hirtelen gzelvtel kanyarban, nylks ton nem prdti meg az autt. Termszetesen motorfk se nagyon van, ezt egy kicsit szokni kell.
A bemutatn tbb eurpai kollga is szkepticizmusnak adott hangot a gyri fogyasztsi rtkekkel kapcsolatban. Igazuk is volt, az orszgti tz liter alatti statisztikt egyiknknek sem sikerlt teljesteni. Inkbb volt az 15. Viszont, mint arra a Mazda japn illetkese udvariasan rmutatott, a sztrdn egyiknk se kzlekedett a fogyasztsi szabvny mrsekor szoksos sebessggel.
Sz ami sz, valahogy tnyleg mindenkit a vgsebessg rdekelt, s egy hosszasabb, 200-as temp krli menet valban nem az zemanyagtakarkossgrl szl. Viszont legalbb most mr tudom, hogy motorzaj semmilyen sebessgnl nincs, a menetszl 140 krl vlik hatrozottan hallhatv, a kerekeket viszont csak 200 Km/h felett hallani - nem tudom, hogyan zajszigeteltk a futmvet, de jl sikerlt.
A vlt egyetlen aprsgot leszmtva tkletes: a rkverc jelents izomert ignyel, kitolni a jobbszlre, kicsit benyomni, aztn htraerszakolni. El tudom kpzelni, hogy a hosszabb gyakorls meghozza gymlcst, de a gyors htramenet nagyon fontos biztonsgi tartozk, ha sebesen meg kell fordulnunk a szk bektton, s a kanyarban hirtelen feltnik egy billens teheraut.
A tbbi fokozat viszont mg japn szinten is kimagasl. Az egyes-kettes meg a hrmas-ngyes termszetes is, hogy knnyen rakhat, de ilyen sima ngyes-tsket n mg letemben nem gangoltam. Mig se tudom, honnan vette akkor s ott, hogy n tst szeretnk; mintha valami intuitv mechanikt reszeltek volna a vasba. s ht hogyne, sportosan rvid vltutak, ahogy kell. A vltgomb pedig Wankel-dugatty alak.
A fkre nem emlkszem. n igen. A fk ugyanolyan istenldotta remek, mint az egsz aut mindenestl. - Nn Karotta
Ez bizony igen agresszv razs. 7 s fl millirt 191 ler? s szp egyenletesen leadott lerk, nem megldul turbk, vagy kihegyezett, csak vinnyog prgetskor hz motorok leri. Radsul akr 9000-ig prgethetjk, ha ppen olyanunk van. Semmi orrnehzsg, htskerk-hajts, nzr differencillal, 50-50 %-os tengelyenknti slyeloszlssal, rmletes dolgokat mvelhetnk vele. Plusz egymilli hozza a 231 lers high-power verzit, nmi extra felszereltsggel.
Ki vesz eztn BMW-t? rdemes krlnzni, melyik gyrt mennyirt ad 191 lovat, de az sem mellkes, hogy mr az alap RX-8-as is elg szpen fel van szerelve.
Az RX-8-as eurpai bemutatja egy teljes hnapot ksett - akkora volt az amerikai rdeklds, hogy a gyrtst nem tudtk volna egyszerre felfuttatni gy, hogy mindkt kontinenst kiszolgljk. gy se lesz knny, Nagy Britanniban eljegyzsben kelt el az els ezer darab. Magyarorszgon novemberben kezddik a forgalmazs, ekkor kapjuk meg a haznknak sznt megalz 19 darabot. gy ltszik, a japnokat nem hatja meg, hogy nemrg vllvetve kzdtnk egy igazsgtalan hborban, meg hogy mink tulajdonkppen Japnbl szrmazunk, Nippon=nap hon, stb, stb.
|